E-mobiliteit is helemaal in. De registratiecijfers voor elektrische voertuigen zijn de afgelopen jaren immers van record naar record gegaan. Dankzij de snelle technologische vooruitgang van fabrikanten zijn e-auto’s niet langer een nicheproduct voor milieubewuste bestuurders. Met steeds meer comfort, een toenemend accuvermogen en de uitbreiding van de oplaadinfrastructuur doen deze voertuigen zowel in de zomer als in de winter nauwelijks onder voor modellen met een verbrandingsmotor. SnowTrex legt uit waarom elektrische auto’s daarom ook interessant zijn voor wintersporters die tijdens het koude seizoen de bergen en de sneeuw in willen.
Waarom een elektrische auto ook in de winter een goede keuze is
De tijd dat elektrische auto’s puur als kleine auto’s werden geproduceerd en dus relatief weinig binnenruimte boden, ligt ver achter ons. Tegenwoordig worden elektrische auto’s door autofabrikanten in alle mogelijke modelvarianten geproduceerd. Er zijn SUV’s, stationwagens en zelfs sedans die puur op batterijen rijden. Dus als je een milieubewuste bestuurder bent en in de winter een paar dagen met je gezin of vrienden wilt gaan skiën in de bergen, hoef je geen compromissen meer te sluiten. Moderne elektrische auto’s bieden immers genoeg ruimte voor meer dan twee passagiers en de benodigde ski-uitrusting.
E-auto’s zijn ook een goede keuze in de winter omdat de meeste modellen ontworpen zijn met vierwielaandrijving. Dit garandeert de best mogelijke tractie, vooral op natte, besneeuwde of zelfs ijzige wegen, omdat alle vier de wielen een eigen elektromotor hebben. Daarnaast zijn elektrische voertuigen gemiddeld 200 tot 300 kilogram zwaarder dan vergelijkbare verbrandingsmotoren door de accu. Maar wat in eerste instantie klinkt als een nadeel op het gebied van actieradius, kan voor elektrische auto’s in de winter juist een voordeel zijn. Dit komt doordat het hogere gewicht het voertuig sterker op de weg drukt. Bij gladde wegen kan dit ook leiden tot betere tractie. Een ander voordeel van het ontwerp van elektrische auto’s voor winterse omstandigheden is dat de zware accu’s voornamelijk laag in de carrosserie zijn geplaatst. Dit verlaagt het zwaartepunt van het voertuig, wat op zijn beurt de stabiliteit verhoogt op wegen die vaak glad zijn tijdens het koude seizoen.
Tips om de elektrische auto voor te bereiden op het koude seizoen
Het grote en doorslaggevende verschil tussen een elektrische auto en een model met verbrandingsmotor is natuurlijk de aandrijving. En dit is precies waar je bij een elektrische auto in de winter extra aandacht aan moet besteden. Dit komt omdat de accu, net als alle andere accu’s in bijvoorbeeld een mobiele telefoon, door zijn ontwerp veel gevoeliger is voor kou. Autofabrikanten zijn zich hier natuurlijk ook van bewust en daarom leveren ze de aandrijving van hun elektrische modellen af fabriek winterklaar. Om de accu te beschermen tegen mogelijke temperaturen onder nul, wordt deze bedekt met een isolatielaag. Ten tweede schakelt een elektronisch temperatuurmanagementsysteem automatisch in tijdens de rit. Dit houdt de aandrijving van de elektrische auto in de winter op een optimale bedrijfstemperatuur van tussen de 20 en 40 graden.
Voor de rest gelden dezelfde tips voor het winterklaar maken van een elektrische auto als voor een model met verbrandingsmotor. Om te voorkomen dat de accu’s, elektromotoren en oplaadeenheid oververhit raken, hebben deze auto’s ook hun eigen koelsysteem. En dit werkt in het koude seizoen het beste met een speciaal antivriesmiddel. Hetzelfde geldt voor het ruitenwissersysteem, waarvan het ruitenwisserwater in de winter behandeld moet worden met antivries om te voorkomen dat het bevriest. Het monteren van winterbanden is ook een must. Bestuurders kunnen zich echter het beste houden aan de “O tot O” regel – van oktober tot Pasen. Als je met je eigen auto naar besneeuwde berggebieden reist, moet je voor de zekerheid ook sneeuwkettingen bij je hebben.
De volgende items horen ook in de kofferbak als onderdeel van een winterse noodkit: EHBO-doos, gevarendriehoek, zeer zichtbaar vest, deken of slaapzak, eten en drinken, de-icer voor deursloten, ijskrabber, schep, startkabels, powerbank en een zaklamp.
Hoe je de actieradius van je elektrische auto in de winter maximaliseert
Volgens de experts van ADAC leidt koud weer in de winter tot een verlies in actieradius van 10 tot 30 procent voor elektrische auto’s. En daar is één belangrijke reden voor. Er is namelijk aanzienlijk meer energie nodig om het voertuig in het koude seizoen te verwarmen. Het probleem is dat elektromotoren, in tegenstelling tot verbrandingsmotoren, geen afvalwarmte produceren. Een elektrische auto moet dus zelf warmte produceren om niet alleen het interieur, maar ook de accu te verwarmen en op temperatuur te houden.
Een eenvoudige manier om energie te besparen en zo de actieradius van je elektrische auto te maximaliseren is door tijdens het rijden over te schakelen op de eco-modus. Bij zowel verbrandings- als elektrische voertuigen leidt een sportieve rijstijl namelijk altijd tot een hoger brandstof- of energieverbruik. Met dit in gedachten zijn de meeste elektrische auto’s tegenwoordig standaard uitgerust met deze modus, die zich richt op absolute energie-efficiëntie. De aandrijving van de accu wordt via de boordelektronica zo geregeld dat er minder vermogen naar de wielen gaat. Dit vergroot niet alleen de actieradius van de elektrische auto, maar verbetert ook de veiligheid op wegen die in de winter vaak glad zijn.
In de winter moeten eigenaren van elektrische auto’s zich er ook van bewust zijn dat de lage temperaturen ook het oplaadproces kunnen beïnvloeden. Dit betekent dat als de accu tijdens het opladen niet goed opwarmt, de oplaadtijd ook langer zal zijn. Het is daarom aan te raden om een elektrische auto in de winter te parkeren en op te laden in een relatief warme garage die beschermd is tegen weer en wind. De benodigde stroombron kan dan je eigen wallbox zijn of een laadstation van een energieleverancier of voertuigfabrikant in een openbare ondergrondse parkeergarage. Deze technologie “weet” meestal dat accu’s gevoelig reageren op lage temperaturen. Daarom passen laadstations zich nu automatisch aan de temperatuur van de accu aan en verminderen dan de stroomtoevoer om de energiecel niet te overbelasten.
Deze elektrische auto’s hebben de grootste actieradius in de winter
Het bedrijf “Recurrent Auto”, dat gespecialiseerd is in studies over elektrische auto’s, heeft de accuprestaties en actieradius van duizenden elektrische auto’s onderzocht onder reële omstandigheden en in alle seizoenen. Tijdens de wintertests ontdekten de experts dat onder andere de Jaguar I-Pace (470 km accucapaciteit) slechts drie procent van zijn actieradius verliest bij buitentemperaturen van -7 graden. De Audi e-tron (420 km accucapaciteit) verloor acht procent, de Tesla Model X e-SUV (540 km accucapaciteit) 15 procent en de kleinere Tesla Model 3 (415 km accucapaciteit) 17 procent. Daarna volgen de Nissan Leaf (385 km accucapaciteit) met 21 procent, de VW e-Golf (280 km accucapaciteit) met 23 procent, de BMW i3 (270 km accucapaciteit) met 24 procent en een andere e-SUV, de VW ID.4 (385 km accucapaciteit) met 30 procent verlies van actieradius bij temperaturen onder het vriespunt.
Verwarming en airconditioning in een elektrische auto: wat je moet overwegen
Lage temperaturen in de winter kunnen de actieradius van elektrische auto’s beïnvloeden, vooral door intensief gebruik van de verwarming. Het voorverwarmen van de auto is daarom een effectieve methode om het energieverbruik te optimaliseren. Het is echter essentieel dat de auto nog steeds is aangesloten op het laadstation. Zo wordt de accu beschermd en is de auto meteen klaar om te rijden. Moderne elektrische auto’s die zijn uitgerust met een warmtepomp bieden ook een efficiëntere verwarmingsoplossing die het energieverbruik verder kan minimaliseren. Stoel- en stuurverwarming kunnen een energiezuinig alternatief zijn voor conventionele verwarming. Ze zorgen voor een aangename rijervaring zonder het hele interieur te verwarmen.
Veel elektrische auto’s hebben ook recuperatiesystemen die geactiveerd worden als er geremd wordt of als het gaspedaal wordt losgelaten en die energie terugvoeren naar de accu. Extra isolatiemaatregelen of raambekleding kunnen ook helpen om het interieur warm te houden en de behoefte aan verwarming te verminderen. De navigatiesystemen die in veel elektrische auto’s zijn geïnstalleerd, kunnen ook helpen om de meest efficiënte route te vinden. Ze houden altijd rekening met het oplaadniveau van de batterij en het energieverbruik van het verwarmingssysteem.
Het belang van winterbanden voor je elektrische auto
Door hun ontwerp en werking stellen elektrische auto’s speciale eisen aan de banden. Hoewel hier ook normale winterbanden voor modellen met verbrandingsmotoren kunnen worden gemonteerd, zijn er nu ook winterbanden die speciaal zijn ontwikkeld voor elektrische voertuigen. Ten eerste maakt de accu elektrische auto’s aanzienlijk zwaarder. Daarom zijn hun speciale rubberen rollen robuuster ontworpen voor het koude seizoen om het extra gewicht te kunnen dragen zonder prestatieverlies. Een ander belangrijk voordeel van deze banden is hun geoptimaliseerde rolweerstand. Deze eigenschap minimaliseert het energieverbruik van het voertuig, wat een positief effect heeft op de actieradius van een elektrische auto, vooral in de winter.
Omdat elektrische auto’s ook aanzienlijk stiller zijn tijdens het rijden door de afwezigheid van het geluid van een verbrandingsmotor, kunnen externe geluiden zoals het rolgeluid van de banden meer op de voorgrond treden. Daarom hechten sommige bandenfabrikanten bij de ontwikkeling van banden speciaal voor elektrische auto’s veel belang aan een rustige loop van het loopvlak op de weg. Het direct beschikbare koppel van de elektromotoren mag ook niet worden verwaarloosd. Voor de banden betekent dit dat ze uitstekende tractie moeten bieden, vooral in natte omstandigheden of op ijs. Bij het kiezen van de juiste banden moeten bestuurders daarom zowel de specificaties van de fabrikant als onafhankelijke tests in overweging nemen.
Veiligheidstips voor het rijden met een elektrische auto in de winter
Bestuurders van elektrische auto’s worden ook in de winter met bijzondere uitdagingen geconfronteerd. Daarom moeten ze een paar tips volgen voordat ze zich op besneeuwde wegen wagen. Een van de belangrijkste stappen is, net als bij alle andere auto’s, het kiezen van de juiste winterbanden. Deze speciale banden bieden meer grip op ijs en sneeuw en kunnen de remafstand aanzienlijk verkorten. Voor een goed zicht in het koude jaargetijde moeten de voorruit en koplampen voor elke rit sneeuw- en ijsvrij worden gemaakt. Dit is niet alleen voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van andere weggebruikers.
In het winterse wegverkeer is het ook belangrijk om je rijgedrag aan te passen. Langzamer rijden, grotere afstanden en bewust gebruik van de regeneratieve remmen, die anders kunnen reageren in de kou, zijn hierbij belangrijke aspecten. Want op natte of besneeuwde wegen kunnen zelfs elektrische auto’s snel slippen en kan de bestuurder de controle verliezen. Vooral voor de eerste sneeuw van het jaar moet de algemene wintergeschiktheid van de elektrische auto worden gecontroleerd om er zeker van te zijn dat alle systemen goed werken. De rijhulpsystemen, die vaak in elektrische auto’s zijn geïntegreerd, zijn immers een waardevol hulpmiddel op gladde wegen als ze goed zijn ingesteld.
Hoe bescherm je je elektrische auto in extreme weersomstandigheden?
Elektrische auto’s worden, net als alle andere voertuigen, buiten in de winter altijd blootgesteld aan koude, natte en winderige omstandigheden. Maar een paar eenvoudige voorzorgsmaatregelen kunnen ze effectief beschermen tegen dit weer. Je kunt de voertuigen het beste in een garage of onder een carport parkeren. Zo zijn ze bijna volledig beschermd tegen directe weersomstandigheden en kan er geen sneeuw of ijs op de carrosserie komen. En de accu zal je ook “dankbaar” zijn. De prestaties kunnen namelijk afnemen bij extreem koud weer. Veel moderne elektrische auto’s hebben nu echter een thermisch managementsysteem. Hiermee kan de accu worden voorverwarmd bij kritieke temperaturen, zodat hij goed blijft presteren.
In sommige modellen met elektrische aandrijving kan het interieur ook worden voorverwarmd met een afstandsbediening of app. Dit verhoogt niet alleen het comfort, maar beschermt ook de accu, omdat er minder energie nodig is voor verwarming tijdens de rit. Ook de bandenspanning is geen vriend van de koude winterlucht. Daarom is het belangrijk dat bestuurders hun bandenspanning met betrouwbare tussenpozen controleren. In de winter kan het strooizout, dat vaak wordt gebruikt om de wegen ijs- en sneeuwvrij te maken, ook leiden tot corrosie. Dit betekent dat een regelmatige wasbeurt en eventueel een extra roestwerende behandeling hier altijd een goede keuze zijn. Het is ook belangrijk voor eigenaren van elektrische auto’s om de oplaadkabel altijd droog en schoon te houden. Dit is de beste manier om veiligheidsrisico’s zoals elektrische schokken of kortsluiting tijdens het opladen te voorkomen.
Wil je ook op skivakantie met je e-auto? Dan heeft SnowTrex hier de beste aanbiedingen voor hotels met e-laadstations op een rijtje gezet.
FAQ over de e-auto in de winter
Hoeveel bereik verliest een elektrische auto in de winter?
De actieradius van elektrische auto’s kan in de winter met 10 tot 30 procent of zelfs meer afnemen, afhankelijk van het automodel, de temperatuur, het gebruik van de verwarming en het rijgedrag. Nieuwere accutechnologieën proberen de impact van de kou te verminderen, zodat recentere automodellen vaak minder gevoelig reageren in de kou. Warmtepompverwarmingssystemen in sommige elektrische voertuigen zijn ook efficiënter dan conventionele elektrische verwarmingssystemen en beperken verder verlies van actieradius.
Heeft elke elektrische auto een standverwarming?
Niet alle elektrische auto’s hebben standaard een standkachel. Veel moderne modellen, vooral in hogere uitrustingsniveaus of modellen die in koudere klimaten worden verkocht, bieden echter een voorverwarmingsfunctie voor het interieur. Dit kan vaak worden geregeld via een smartphone app of een timer in de auto en verwarmt het interieur in de winter na een lange periode van stilstaan voor een rit, terwijl de auto nog is aangesloten op het laadstation.
Waarom verbruikt een elektrische auto meer brandstof in de winter?
Een elektrische auto verbruikt meer energie in de winter door verschillende factoren. De efficiëntie van lithium-ion-accu’s neemt bijvoorbeeld af in de kou, wat betekent dat ze minder energie kunnen opslaan en afgeven. Omdat elektrische auto’s hun afvalwarmte niet kunnen gebruiken om het interieur te verwarmen, is er ook een elektrisch verwarmingselement nodig, dat rechtstreeks uit de accu wordt gevoed. Sommige elektrische auto’s verwarmen hun accu’s ook als het koud is, wat extra energie kost.
Kan een elektrische auto in de winter buiten blijven staan?
Een elektrische auto kan ook in de winter buiten blijven staan. Koud weer vermindert echter de prestaties van de batterij en kan de actieradius verkleinen. Veel elektrische voertuigen bieden daarom voorverwarmingsfuncties voor het passagierscompartiment en de accu, die het comfort en de prestaties bij lage temperaturen verbeteren. Het is ook aan te raden om de accu niet volledig te ontladen wanneer je de elektrische auto parkeert en deze op een gemiddeld laadniveau te houden.