Achter de schermen bij de skigebieden: Pisteonderhoud na het einde van het seizoen

05-05-2023 - SnowTrex

Het seizoen is voorbij, de liften zijn terug in de opslagruimte. De zomer komt eraan. Wat gebeurt er nu eigenlijk met de pistes? SnowTrex vroeg het aan iemand die alles weet over pisteonderhoud. Friedl Eberl is operationeel manager bij Bergbahnen Hohe Salve/SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental. Hij is verantwoordelijk voor de exploitatie, het onderhoud en de verzorging van de skiliften en pistes in Hopfgarten-Itter-Kelchsau.

Pistenbully’s worden meestal ’s nachts gebruikt.

Meneer Eberl, wat gebeurt er als het seizoen voorbij is?

Op de eerste dag na het officiële einde van het skiseizoen begint meteen de ontmanteling van de pistes. De pistenbeheerder ruimt de veiligheidsuitrusting, pistemarkeringen, afzetlinten en stootmatten op in het gebied waarvoor hij verantwoordelijk is. Alles, maar dan ook echt alles, dat er visueel niet goed uitziet in het skigebied moet in het voorjaar worden verwijderd. We doen dit werk terwijl er nog sneeuw ligt, zodat we het materiaal gemakkelijker kunnen vervoeren met de pistemachines. Het materiaal wordt dan opgeslagen bij de dalstations. De volgende stap is het schoonmaken nadat de sneeuw gesmolten is. We beginnen onderaan en maken de pistes schoon. Elk stukje vuil, elk stukje papier dat mensen achterlaten moet worden verzameld.

Laten de gasten veel afval achter?

Ik moet zeggen dat de laatste jaren de hoeveelheid afval minder is geworden. Af en toe een bril, een stok, sleutels of een portemonnee, dat is alles. Het probleem is nog steeds de kleine dingen zoals zakdoekjes en sigarettenpeuken. Daar is best veel van.

Wat was tot nu toe het vreemdste wat op de piste is gevonden?

Ik ging een keer op pad met een pistenbully. Het was vroeg in de ochtend, met lichte sneeuwval. We zagen iets roods liggen in het midden van een mooie piste. We stapten uit en bekeken het van dichtbij. Het was een smal slipje, 20 meter verderop lag de bijbehorende beha. Je vraagt je af hoe sexy lingerie hier terechtkomt? We moesten vaak lachen. We bewaren gevonden voorwerpen van waarde zoals paspoorten, autosleutels of portemonnees en houden daar een lijst van bij.

Waar parkeren de gondels eigenlijk in de zomer?

Moet er iets van de pistes af?

Inderdaad. Wij zijn verantwoordelijk voor het schoonhouden van het hele skigebied, zodat het land in de zomer kan worden gebruikt voor landbouw. De pistenbeheerder zorgt ervoor dat er absoluut geen vuil rondslingert, zodat de boeren de gebieden kunnen maaien en bewerken.

99 procent van onze pistes wordt gebruikt voor landbouwdoeleinden. Eind mei worden alle pistes gemaaid en worden alle gebieden volledig begraasd tot de laatste afdaling. Het vee wordt verzameld en naar de gebieden gebracht. Het is gebleken dat de boeren een groot voordeel hebben van de besneeuwing van de pistes. In de lente duurt het smelten van de sneeuw langer en blijft het graasgebied natter.

Waarom is sneeuw maken op de hellingen gunstig?

Het gras blijft langer weelderig en groen. Dit is echt een praktische regeling, zowel voor ons als voor de boeren. Het beheer van alpenweiden is immers gericht op geleidelijke begrazing. Het vee moet eerst het gras naast de hellingen eten, omdat het minder vochtig is en daarom sneller verwelkt. Daarna is het langere weelderige gras op de hellingen aan de beurt. Het voordeel is dat het vee altijd vers gras krijgt. Beide kanten profiteren van deze aanpak. Het gaat zelfs zo ver dat sommige boeren naar ons toe komen en vragen: “Sneeuw nog een beetje, zodat we in de zomer nog langer vers gras hebben voor het vee.”

Vroeger gingen de boeren eerst naar de lage weide en daarna naar de hoge weide, omdat het gras daar nog later vers was. Hier bereiken we dit effect met onze besneeuwing. De vegetatie wordt praktisch een beetje in de tijd verschoven. Deze vorm van landschapsbeheer is voor ons van groot belang. Want een goede grasmat met een gezonde vegetatie heeft voor ons het effect dat we in de herfst minder sneeuw nodig hebben voor een optimale ondergrond. Er liggen bijvoorbeeld ook geen stenen.

Voor een perfecte pistevoorbereiding zijn vele uren pistenbully’s nodig.

Hoeveel tijd is er nog voor pisteonderhoud tussen de seizoenen door?

Skiën kan tot april. Half mei moet het hele skigebied schoon zijn. Alles moet binnen een maand klaar zijn. We kunnen nooit uitsluiten dat een pistemachine iets beschadigt, oftewel schade toebrengt aan het gebied. Natuurlijk moeten we deze schade ook repareren.

Wat gebeurt er voordat het winterseizoen begint?

De alpiene veedrift is eind september. Zodra het vee is vertrokken, kunnen we alles weer opzetten. Het zomerseizoen eindigt half oktober, het winterseizoen begint begin december. Dus ook daar hebben we maar iets meer dan een maand de tijd voor. Natuurlijk moeten de sneeuwkanonnen weer worden opgezet.

Waar brengen de pistenbully’s de zomer door?

De machines worden geparkeerd in garages op de pistes. Elke machine heeft zijn eigen parkeerplaats nodig, dus onze twaalf machines hebben twaalf garages nodig. Dat neemt veel ruimte in beslag, maar ze kunnen niet buiten worden geparkeerd, niet alleen om visuele redenen, maar ook om technische redenen.

Waar brengen de gondels en stoeltjesliften de zomer door?

Bij de moderne liften worden de afzonderlijke gondels elke dag van de kabel gehaald en indien nodig onderhouden. Bij de oudere liften blijven de stoeltjes aan het touw. In SkiWelt zijn er sowieso niet veel oudere stoeltjesliften meer. Bij de oudere liften bekijken we per geval of de stoelen tijdens de zomer moeten blijven zitten. In deze gevallen telt alleen het uiterlijk op de berg. Als het het landschap verstoort, gaan de stoelen eraf. Veel van onze gondels rijden ook in de zomer. Direct na het seizoen moet het basisonderhoud worden gedaan. De kabelbanen die ook in de zomer rijden, krijgen een onderhoudsbeurt aan het einde van het seizoen in de lente en opnieuw voor het begin van het seizoen in de herfst. Er zijn veel regels om te volgen, ook al hebben we er maar een maand de tijd voor. De liften die alleen in de winter draaien, worden dan in de zomer geleidelijk onderhouden.

De gondels blijven aan de kabel, omdat ze ook in de zomer worden gebruikt.

Wat doen de liftmedewerkers en pistenbully’s in de zomer?

In de winter hebben we ongeveer 100 medewerkers in Hopfgarten. Hiervan zijn 80 mensen alleen in de drie belangrijkste maanden bij ons. De meesten van hen zijn boeren en bouwvakkers die in de winter niet op de bouwplaats kunnen werken. Het zijn allemaal goed gekwalificeerde werknemers. Vrachtwagenchauffeurs verplaatsen de pistemachines omdat ze het materieel kunnen besturen. Voor ons gebied alleen al hebben we, zoals ik al zei, twaalf pistenbully’s.

Hebben de chauffeurs veel kennis nodig om de pistes voor te bereiden?

De machinisten hebben een zware baan, het is puur nachtwerk. De ritten duren acht tot negen uur. In de afgelopen vijf jaar is de liertechniek de populairste methode geworden om de pistes voor te bereiden, omdat die de beste resultaten oplevert. De sneeuw wordt de helling opgeduwd, dus altijd van beneden naar boven. Om dit te doen, wordt de machine bevestigd aan een touw dat bovenaan de berg is verankerd. Het touw wordt dan tot 1000 meter naar beneden gespannen en de pistenbully wordt aan het touw omhoog getrokken. Dit bespaart de machine veel energie. Ook zeer steile hellingen kunnen we op deze manier perfect prepareren. Het is de meest energiezuinige variant van pistevoorbereiding tot nu toe.

Bestaat er gevaar bij het prepareren van pistes met de touwtechniek?

Het touw is ongeveer 1,70 m boven de grond gespannen. Als collega’s er tegenaan rijden, is dat levensgevaarlijk. We spannen het touw niet direct na het einde van de piste om 16.30 uur, maar als iemand later in de schemering naar beneden wil skiën, is het absoluut noodzakelijk om de regels te volgen. Hiervoor hebben we roterende lampen en waarschuwingsborden geplaatst. Toch zien sommige mensen onze waarschuwingen over het hoofd of negeren deze en gebeuren er ongelukken. We moeten echt voorzichtig zijn. Tijdens het gebruik van de liften draaien er natuurlijk geen pistebully’s.

Veelgestelde vragen over pisteonderhoud

Wat gebeurt er met de pistes na het einde van het seizoen?

Onmiddellijk na het einde van het seizoen begint de ontmanteling van de pistes: pistemarkeringen, stootmatten, afzetlinten etc. – alles wordt opgeruimd. Zodra de sneeuw gesmolten is, wordt ook het skigebied opgeruimd: al het afval wordt verzameld zodat de weides in de zomer gemaaid en verzorgd kunnen worden.

Wat is er allemaal te vinden in het skigebied nadat de sneeuw is gesmolten?

Naast het gebruikelijke afval, zoals papierresten en sigarettenpeuken, vinden de pistenbeheerders ook steeds weer brillen, stokken, sleutels of portemonnees.

Wat gebeurt er met de pistes voordat het seizoen begint?

Nadat de alpenweide is geruimd, wordt het gebied klaargemaakt om te skiën. Alle machines en materialen zoals sneeuwkanonnen, stootmatten, pistemarkeringen enz. worden weer opgesteld.

Waar brengen pistenbully’s de zomer door?

Pistenbully’s worden in de zomer in hun eigen garages geparkeerd.

Banen in het skigebied – deze mensen werken op en naast de piste

Banen in de sneeuw zijn niet alleen gewild, ze zijn ook absoluut onmisbaar. Want ...

De 10 hoogste skigebieden in Zwitserland

Skigebieden met hooggelegen pistes hebben twee belangrijke kenmerken: sneeuwzekerheid ...

$stickyFooter