Sneeuwkettingen – rijhulpmiddelen die zorgen voor de juiste grip op sneeuw en ijs in de winter

25-02-2025 - SnowTrex

Een onaangeroerde laag verse sneeuw is een droom die uitkomt voor elke wintersporter, tenminste op de piste. Als automobilist ben je echter minder blij met zulke weersomstandigheden op de weg. Vooral in de bergen vergen sneeuw en ijs op het asfalt het uiterste van bijna alle winterbanden. In zulke gevallen zijn het de goede oude sneeuwkettingen die in alpine terrein of op besneeuwde bergpassen voor de nodige grip zorgen en slippen voorkomen. Maar wanneer en waar moeten sneeuwkettingen worden gemonteerd? Hoeveel tijd hebben bestuurders nodig om ze te monteren en wat is belangrijk bij het kiezen van de juiste rijhulp? Vragen op vragen die SnowTrex nu beantwoordt.

Na hevige sneeuwval in de winter is doorrijden op veel wegen in de bergen vaak alleen mogelijk met sneeuwkettingen

Het succesverhaal van sneeuwkettingen

De Amerikaanse Harry D. Weed wordt beschouwd als de uitvinder van de moderne sneeuwkettingen. In augustus 1904 vroeg hij in New York een patent aan voor “bandenkettingen”. In zijn aanvraag werd sneeuw echter niet eens genoemd. Weed wilde zijn uitvinding niet in de winter gebruiken, maar het hele jaar door. In het Amerika van het begin van de 20e eeuw moesten paardenkoetsen, karren en later de eerste auto’s keer op keer vechten met de toestand van de wegen. Asfalt was aanvankelijk voorbehouden aan de grote steden en dus veranderden de onverharde wegen op het platteland in modderige sporen na een korte, hevige regenbui. De ritten door het terrein waren navenant zwaar. En dit feit bracht Harry Weed op het idee voor zijn “Tire Chains”.

Na het registreren van zijn patent kreeg de New Yorker aanvankelijk veel hoon over zich heen, maar het grote potentieel van zijn bandenkettingen werd al snel duidelijk op verschillende verkoopevenementen. En als monopolist produceerde Weed’s bedrijf zonder concurrentie tot ver in de jaren 1950. In deze periode bereikte het product ook besneeuwde gebieden zoals de Rocky Mountains in de VS, waar uiteindelijk veel meer vraag was naar het gebruik van sneeuwkettingen. In tegenstelling tot de nauwelijks besneeuwde asfaltwegen in veel andere vlakke Amerikaanse staten. Toch stortte de handel in sneeuwkettingen in na de dood van Weed in 1961. Een paar jaar later werd het patent zelfs helemaal ingetrokken. Dit was een kans voor andere fabrikanten om sneeuwkettingen te gaan produceren, waaronder een aantal in Europa. Zij ontwikkelden de sneeuwkettingen, die aanvankelijk zwaar en ingewikkeld waren om te monteren, zo radicaal dat ze tegenwoordig, in de 21e eeuw, een essentieel onderdeel zijn van de winteruitrusting van elke auto.

De juiste maat: alleen een geschikte sneeuwketting helpt

Bestuurders zijn volledig vrij om te kiezen welke sneeuwkettingen ze willen. Het belangrijkste is echter dat ze perfect op de banden passen. Als een sneeuwketting te klein is, kunnen bestuurders hem helemaal niet op de band monteren. Een te grote sneeuwketting heeft verschillende nadelen. Aan de ene kant resulteert een te losse montage op de band in een nauwelijks meetbare verbetering van de tractie in de sneeuw. De reden hiervoor is dat de sneeuwketting binnen de eerste meters van de band afglijdt. Daardoor zit hij niet goed en kan hij niet in de koude grond “klauwen” voor steun. Bovendien kunnen de massieve kettingschakels door het draaien van de band de carrosserie of de wieldrager raken en snel grote schade veroorzaken.

De juiste sneeuwketting kan dit voorkomen. En er een vinden is eigenlijk heel eenvoudig. Sneeuwkettingen zijn verkrijgbaar in veel verschillende maten. Dit komt echter door het brede assortiment autobanden dat verkrijgbaar is. Dit komt omdat het algehele ontwerp van de band afhangt van veel verschillende parameters. Bijvoorbeeld de grootte en breedte van de velg of de dikte van de bandwand. Alle drie de afmetingen kunnen eenvoudig worden afgelezen aan de buitenkant van de rubberen rollen. De bandenmaat wordt hier gestempeld in de vorm van een gestandaardiseerde combinatie van cijfers en letters. Het geheel leest ongeveer zo: 205/55 R16.

Hier beschrijven de eerste drie cijfers de breedte van de band en dus eigenlijk ook de breedte van de velg van 205 millimeter. Het tweede getal na de schuine streep geeft de hoogte- en breedteverhouding van de band weer in procenten. In dit geval betekent dit dat de hoogte van de zijwand van de band precies 55% is van de breedte van de band van 205 mm. De “R” is de enige letter die staat voor “Radial” en dus voor het ontwerp van de band. En last but not least geeft het getal achter de “R” de diameter van de velg in inches aan. En het is precies deze “code” die uiteindelijk bepalend is voor de maat van de sneeuwkettingen. De maat van de band staat namelijk ook vermeld op de verpakking van de metalen rijhulpmiddelen. Alleen al deze informatie vertelt de bestuurder in één oogopslag of hij de juiste maat sneeuwkettingen voor zijn auto in handen heeft.

Er worden over het algemeen drie verschillende soorten sneeuwkettingen verkocht. Hun eigenschappen verschillen als volgt:

Type sneeuwkettingEigenschappen van de sneeuwketting
TouwkettingenMeest gunstige prijs, ruimtebesparend en licht van gewicht
Ring kettingenEenvoudige montage op banden, grootste productselectie en veel merkproducten als koopjes
SnelmontagekettingenOngecompliceerde installatie op de band, vaak verkrijgbaar als optie en stabiele constructie

Kosten van sneeuwkettingen

Een nieuw paar sneeuwkettingen kopen kost tegenwoordig tussen de 50 en 250 euro. Bestuurders moeten zich ervan bewust zijn dat de prijs varieert afhankelijk van het type ketting. Klassieke kabelkettingen zijn traditioneel goedkoop. Ringkettingen zijn de volgende in de prijstabel. Ze worden nu het meest verkocht door fabrikanten, wat betekent dat klanten de ruimste keuze hebben in de winkels. De gemakkelijk te installeren snelmontagekettingen zitten daarentegen aan de bovenkant van de prijsschaal. Dit komt doordat er naast de kettingen zelf ook adapters worden meegeleverd. Ze dienen als beugel en kunnen ook rechtstreeks op aluminium velgen worden gemonteerd. Bestuurders die in de winter niet zo vaak in de bergen rijden, kunnen ook geld besparen op sneeuwkettingen. Autoaccessoire dealers bieden ook sneeuwkettingen te huur aan voor je vakantie.

Het monteren van de rijhulpmiddelen moet geoefend worden

Koude vingers, zware sneeuwval, onbekende technologie en misschien zelfs diepe duisternis. Van nature zijn de omstandigheden voor het monteren van sneeuwkettingen in de buitenlucht allesbehalve ideaal. Daarom is het raadzaam voor elke bestuurder die in de winter de bergen in wil, om thuis letterlijk “proefritten” te maken voordat hij op vakantie gaat. Of het nu op de oprit is, in de garage of op een lege bouwplaats of parkeerplaats van een supermarkt: de sneeuwkettingen volledig zonder stress monteren en de bijgeleverde montage-instructies voor of na het monteren intensief bestuderen zal enorm helpen als het ergste gebeurt op een besneeuwde Alpenpas.

En als zich daar echt een “noodgeval” voordoet, dan is het absoluut aan te raden dat bestuurders de juiste uitrusting bij zich hebben. Dit omvat warme handschoenen – indien mogelijk gevoerde werkhandschoenen – een goed zichtbaar vest, een zaklamp en een werkmat. Deze dient om je knieën redelijk droog te houden in de sneeuw. Omdat het bijna onmogelijk is om sneeuwkettingen te monteren op een auto die al vastzit in de sneeuw, hebben de experts één advies: als de weersomstandigheden het vereisen, bijvoorbeeld op een bergpasweg, ga dan op een vlak stuk direct naar rechts aan de kant, zet de alarmlichten aan en trek het goed zichtbare vest aan.

Sneeuwkettingen omleggen? 🎿🛷⛷| ANWB Wegenwachttip

Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.

Voordat de kettingen op de grond worden gelegd, moet het gebied rond de stilstaande banden echter eerst sneeuwvrij worden gemaakt en vervolgens moet de rijhulp worden gemonteerd zoals aangegeven in de montage-instructies. Het is belangrijk dat het paar sneeuwkettingen altijd op beide wielen van de aangedreven as zit. Eigenaren van voertuigen met vierwielaandrijving zijn ook verplicht om de sneeuwkettingen op de banden van één en dezelfde aandrijfas te monteren. De fabrikant geeft in de gebruiksaanwijzing van het voertuig aan welke dat precies zijn. Als het weer het echter vereist, is het niet verboden om sneeuwkettingen te monteren op alle vier de banden van een voertuig met vierwielaandrijving. overigens zijn 4×4-voertuigen niet uitgesloten van de sneeuwkettingplicht vanwege hun aandrijfsysteem. Hier geldt alleen een uitzondering als er een extra bord onder het sneeuwkettingbord aan de kant van de weg staat, dat voertuigen met vierwielaandrijving op dit punt expliciet vrijstelt van de verplichting om sneeuwkettingen te dragen.

Veel bestuurders hoeven slechts zeer onregelmatig sneeuwkettingen te monteren en worden in noodgevallen vaak overrompeld

De volgende stap is om de sneeuwkettingen vast te zetten en aan te spannen voor optimale grip. De kettingen mogen niet te los zitten. Zo voorkom je dat ze de carrosserie of remleidingen beschadigen tijdens de rit. Ze mogen echter ook niet te strak gespannen zijn, want dan bestaat het risico dat de sneeuwkettingen breken. Bestuurders moeten daarom op dit punt op veilig spelen en eerst een paar honderd meter rijden met de sneeuwkettingen om. Daarna moeten ze de spanning van de kettingen opnieuw controleren. Als al deze stappen zijn uitgevoerd, is je auto perfect uitgerust voor de reis door een besneeuwd winterlandschap in de bergen.

Soepel rijden, onbeschadigd materiaal

Als je in de winter sneeuwkettingen omdoet, moet je vooral op één ding letten: met sneeuwkettingen om de banden is de maximaal toegestane snelheid overal – binnen de bebouwde kom, op landwegen en op snelwegen – 50 km/u! Bestuurders moeten ook altijd letten op het rijgeluid. Als ze te luid of onvast worden, is het aan te raden om aan de kant van de weg te gaan staan en de pasvorm van de sneeuwkettingen opnieuw te testen. Over het algemeen zijn ze zeer nuttig op wegen die bedekt zijn met zware sneeuw, maar ze zijn niet altijd een wondermiddel. Gemonteerd op de banden van een voorwielaangedreven voertuig, verbeteren sneeuwkettingen het stuurgedrag aanzienlijk. Aan de andere kant kan de achteras snel losraken als de stuurbewegingen te snel zijn. Bij achterwielaangedreven voertuigen met sneeuwkettingen betekent een “sportieve” rijstijl dat de voorwielen niet genoeg tractie hebben en daarom niet direct reageren op stuurbewegingen.

Bovendien beïnvloeden gemonteerde sneeuwkettingen over het algemeen het rijgedrag van een auto. Om veiligheidsredenen is het daarom aan te raden om elektronische hulpmiddelen zoals het ESP-stabilisatieprogramma en de slip control, die normaal gesproken voorkomen dat de wielen doordraaien, uit te schakelen. Dit zorgt ervoor dat de sneeuwkettingen bij soepel rijden grip hebben op het besneeuwde wegdek zoals bedoeld en niet over de sneeuw slippen.

Sneeuwkettingen kunnen alleen zorgen voor veilig en probleemloos rijden als ze op de juiste manier op de winterbanden zijn gemonteerd

Zodra de weg echter weer sneeuw- en ijsvrij is, moeten de sneeuwkettingen worden verwijderd zodra de gelegenheid zich voordoet. Dit beschermt het materiaal. Op het kale asfalt vergroten de kettingschakels de remweg vele malen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de sneeuwkettingen warm worden door de wrijving en daardoor de winterbanden kunnen beschadigen. Contact met het harde wegdek kan ook blijvende schade veroorzaken aan de kettingen zelf en het asfalt door de druk van de auto die enkele tonnen weegt.

Regels voor sneeuwkettingen in binnen- en buitenland

Allereerst de belangrijkste regel voor sneeuwkettingen: in Duitsland en de landen in het Alpengebied zijn sneeuwkettingen alleen in bepaalde situaties verplicht. Een blauw bord met een sneeuwkettingsymbool geeft meestal aan dat bestuurders sneeuwkettingen moeten monteren. Deze borden staan meestal aan de rand van hoge Alpenwegen of pasroutes. In Oostenrijk is het voor bestuurders van voertuigen met een brutogewicht van meer dan 3,5 ton ook verplicht om tussen 1 november en 15 april altijd een paar sneeuwkettingen bij zich te hebben. Iedereen die dit voorschrift overtreedt en door de politie wordt betrapt zonder sneeuwkettingen, kan een boete tot 5000 euro tegemoet zien!

En terwijl sneeuwkettingen in Zwitserland in de winter ook altijd in de auto moeten liggen, wordt dit in Italië en Frankrijk niet gecontroleerd. Maar ook hier kan het op bepaalde wegen af en toe nodig zijn om sneeuwkettingen te monteren. Voor wintersporters is het daarom de moeite waard om altijd sneeuwkettingen in de auto te hebben als ze naar deze vakantieregio’s reizen. Voor het geval dat.

De Grossglockner Hochalpenstraße in Oostenrijk is een van de passen in de Alpen waarop in de winter vaak sneeuwkettingen moeten worden gemonteerd

Bestuurders die een “sneeuwkettingbord” of verkeersbord 268 passeren, zoals het in de officiële taal van het Duitse verkeersreglement (StVO) heet, mogen in de winter alleen met sneeuwkettingen op een weg rijden. Overtredingen van dit voorschrift kunnen leiden tot een boete van 20 euro van de politie. Hetzelfde kan gebeuren als de ordehandhavers in deze weersomstandigheden een sneeuwkettingvervanger zoals polyester sneeuwsokken op het voertuig ontdekken. Sneeuwkettingen van textiel worden niet beschouwd als een gelijkwaardig alternatief voor traditionele metalen sneeuwkettingen op bergpassen. Ook niet toegestaan: sneeuwkettingen monteren op zomerbanden. En daar is een eenvoudige reden voor. Want ongeacht of je sneeuwkettingen hebt of niet, als je door de politie wordt betrapt in besneeuwde omstandigheden zonder winterbanden, krijg je een boete van minstens 60 euro en een punt in Flensburg.

Aan de andere kant zullen weggebruikers die geflitst worden door agenten met gemonteerde sneeuwkettingen veel dieper in de buidel moeten tasten. Wie buiten de bebouwde kom maximaal 10 km/u te hard rijdt in plaats van de maximaal toegestane 50 km/u, hoeft in eerste instantie “slechts” 30 euro te betalen. Het einde van de boetereeks wordt bereikt als de bestuurder binnen de bebouwde kom wordt betrapt op een snelheid van meer dan 60 km/u met sneeuwkettingen om. Deze overtreding wordt zelfs bestraft met een boete van 760 euro, twee punten in Flensburg en een rijverbod van drie maanden.

Sneeuwkettingen moeten worden onderhouden

Zelfs een paar uur gebruik in de winter betekent een grote belasting voor sneeuwkettingen. Strooizout, kou en natte omstandigheden beschadigen elk van de metalen kettingschakels. Bestuurders moeten het materiaal daarom grondig reinigen, idealiter na elke rit, maar uiterlijk na terugkomst uit het skigebied. Dit beschermt de rijhulp tegen corrosie. De beste manier om dit te doen is om de sneeuwkettingen eerst af te spoelen met kraanwater en daarna goed te drogen. Het is ook een goed idee om ze daarna lichtjes in te spuiten met olie. Het is belangrijk om hierbij de instructies van de fabrikant te volgen. Tot het volgende winterseizoen is het dan een goed idee om dit onderdeel van de winteruitrusting voor de auto op te bergen in de meegeleverde verpakking of in een plastic zak. Als de sneeuwkettingen na het schoonmaken te versleten zijn, mogen ze om veiligheidsredenen niet meer op de auto worden gebruikt.

FAQ’s over sneeuwkettingen

Wat zijn sneeuwkettingen?

Sneeuwkettingen zijn een rijhulp voor auto’s, vrachtwagens en andere wegvoertuigen. De kettingschakels zijn meestal gemaakt van gehard staal of nu ook van kunststof en zorgen voor betere tractie op besneeuwde of beijzelde wegen.

Hoe snel kan ik rijden met sneeuwkettingen?

De maximumsnelheid met sneeuwkettingen is 50 km/u. Experts adviseren bestuurders om tijdens het rijden te luisteren naar geluiden. Het is raadzaam om te stoppen zodra het te lawaaierig of onvast wordt om de pasvorm van de sneeuwkettingen te controleren.

Wanneer zijn sneeuwkettingen verplicht?

In Duitsland is er geen algemene verplichting om sneeuwkettingen te dragen, maar eerder een situationele verplichting. Hetzelfde geldt in Alpenlanden zoals Oostenrijk, Frankrijk, Italië en Zwitserland. In de bergen moeten bestuurders op bepaalde wegen of in bepaalde gebieden echter nog steeds sneeuwkettingen monteren. Op zijn laatst als ze langs een bord met een sneeuwketting op een blauwe achtergrond rijden.

Waar heb ik sneeuwkettingen nodig?

Sneeuwkettingen zijn overal nodig waar conventionele winterbanden in het koude seizoen hun grip op de weg verliezen. Dit betekent op een gesloten sneeuwdek of op ijskoud asfalt. Bovendien kunnen borden op bepaalde routes in de bergen, bijvoorbeeld op bergpassen op grote hoogte, aangeven dat deze alleen met sneeuwkettingen bereden mogen worden.

Wanneer en waar zijn sneeuwkettingen toegestaan?

Sneeuwkettingen zijn over het algemeen toegestaan op alle wegen, inclusief snelwegen. Om de algemene verkeersveiligheid te vergroten, moeten ze in de winter worden gemonteerd als de banden geen grip meer hebben op besneeuwd of beijzeld wegdek. Dit is meestal het geval in de bergen op steile of hoge wegen. Zodra de weg waarop je rijdt echter weer sneeuw- of ijsvrij is, moeten bestuurders de sneeuwkettingen verwijderen om schade aan het asfalt te voorkomen.

Hoeveel kosten sneeuwkettingen?

Een nieuw paar sneeuwkettingen kost tussen de 50 en 250 euro. De prijs varieert afhankelijk van het type ketting. Traditionele kabelkettingen zijn het goedkoopst, gevolgd door de nu meest verkochte ringkettingen en de dure maar eenvoudig te monteren snelmontagekettingen. Automobilisten die in de winter niet zo vaak naar de bergen rijden, kunnen voor hun vakantie ook sneeuwkettingen huren en geld besparen.

Welke maat sneeuwkettingen heb ik nodig?

De maat van de sneeuwkettingen wordt bepaald door de band die op de auto is gemonteerd. Op de buitenwand van elke band staat een combinatie van cijfers en letters. Het patroon is als volgt: 205/55 R16. De eerste drie cijfers beschrijven de breedte van de band in millimeters, terwijl het tweede cijfer na de schuine streep de hoogte- en breedteverhouding van de band aangeeft in procenten. Tot slot staat de R voor het type band en het getal erachter voor de diameter van de velg in inches. Deze “code” is ook bepalend voor de maat van de sneeuwkettingen, want hij staat ook op de verpakking en de bestuurder weet meteen of hij het juiste product voor zijn voertuig in handen heeft.

Hoeveel sneeuwkettingen heb ik nodig?

Om veilig over besneeuwde of beijzelde wegen te rijden, heb je maar één paar sneeuwkettingen nodig. De twee rijhulpen worden gemonteerd op de twee banden op de aandrijfas. Voor voertuigen met vierwielaandrijving worden daarentegen vier sneeuwkettingen aanbevolen aan zowel de voor- als achterkant om te voorkomen dat de auto instabiel wordt tijdens het rijden. Er zijn geen duidelijke regels voor bijvoorbeeld SUV’s en daarom is het de moeite waard om de gebruiksaanwijzing van het voertuig te bekijken voordat je ze monteert.

Hoe monteer ik sneeuwkettingen?

Kabelkettingen, ringkettingen of snelmontagekettingen. Alle drie de soorten sneeuwkettingen worden op een andere manier gemonteerd. Kabelkettingen worden eerst voor de banden gelegd voordat de auto langzaam op de rijhulp wordt gereden, zodat de rijhulp vervolgens om het betreffende wiel kan worden gespannen. Bij ringkettingen wordt de met rubber beklede draad in de eerste montagestap om de band op de grond getrokken voordat hij achter het wiel wordt vastgemaakt. Zodra de kettingschakels op het loopvlak van de band liggen, worden ze over de velg samengevoegd. Omdat snelmontagekettingen en hun montagemechanismen per fabrikant sterk verschillen, is het altijd raadzaam om de gebruiksaanwijzing te raadplegen.

  • dinsdag, 25. februari 2025
  • auteur: SnowTrex
  • categorie: Uitrusting
Pistecondities en moeilijkheidsgraden correct inschatten

Markeringen geven wintersporters een eerste indicatie van de moeilijkheidsgraad van ...

Skikleding merken op een rij: Top skimode voor het volgende winterseizoen

Mode op de piste is belangrijk, niet alleen omdat skikleding van hoge kwaliteit er ...

$stickyFooter