Cookie-informatie

Om onze website te optimaliseren, gebruiken we cookies om gebruiksinformatie te verzamelen, die wij, TravelTrex GmbH, ook delen met onze partners. Gebruiksprofielen worden aangemaakt op basis van uw activiteiten met behulp van eindapparaat- en browserinformatie. Deze gebruiksprofielen worden gebruikt voor statistische analyse, individuele productaanbevelingen, geïndividualiseerde reclame en bereikmeting. Hiervoor hebben wij uw toestemming nodig (op elk moment in te trekken), wat ook de overdracht van bepaalde persoonlijke gegevens aan derde aanbieders in derde landen buiten de Europese Economische Ruimte inhoudt, zoals Google of Microsoft in de VS.

Door op te klikken, accepteert u het gebruik van niet-functionele cookies en soortgelijke technologieën. Als u op klikt, gebruiken we alleen diensten die technisch noodzakelijk zijn en die nodig zijn voor de uitvoering van het contract.

Meer informatie over het gebruik van cookies en de mogelijkheid om uw instellingen te wijzigen, vindt u in de informatie over Cookie-Policy.

Informatie over de verantwoordelijke vind je in het Impressum. Informatie over de doeleinden en jouw rechten omtrent gegevensbescherming vind je onze Privacy Policy.

Winteruitrusting in de auto – hoe je veilig het koude seizoen doorkomt

25-02-2025 - SnowTrex

Elk jaar reizen duizenden wintersporters met de auto naar de bergen. Geen enkel ander vervoermiddel is populairder om naar de sneeuw te reizen. Niet de trein, niet het vliegtuig en zelfs niet de bus. Maar om het koude seizoen veilig door te komen, moeten bestuurders op een paar dingen letten, en niet alleen in bergachtig terrein. Het leven op vier banden in de witte pracht is veel aangenamer met de juiste winteruitrusting op en in het voertuig. SnowTrex heeft het belang van sneeuwkettingen, winterbanden, ijskrabbers, dakkoffers enz. voor autobezitters in de winter op een rijtje gezet.

Als je met vrienden of familie op skivakantie wilt gaan, moet je je auto voorbereiden op winterse omstandigheden

Basisregels voor rijden in de winter

Veiligheid voor agressie. Alle bestuurders moeten zich aan deze regel houden als het gaat om veilig rijden op sneeuw en ijs. Vanwege de uitdagende wegomstandigheden is het essentieel om je eigen rijstijl in de winter aan te passen om niet alleen jezelf, maar ook andere weggebruikers te beschermen. Duisternis, kou en vocht zijn de belangrijkste factoren die de “regels” op de wegen in de bergen en in het laagland in de winter veranderen. Een bestuurder heeft bijvoorbeeld niets aan de beste reactietijd als de remweg meer dan verdubbelt op een besneeuwd wegdek of als het voertuig begint te glijden en maar langzaam reageert op stuurbewegingen.

Winterbanden – Voorkom slippen met zekerheid

First things first: zelfs als het vriest en schijnt, zijn winterbanden niet verplicht in Duitsland. Maar als je het koude seizoen door wilt komen met zomerbanden, dan zit je niet goed. Zodra de winter arriveert op de wegen met temperaturen onder nul en de witte pracht, moeten auto’s met deze banden stoppen. Bestuurders die tijdens sneeuwval door de politie zonder winterbanden worden betrapt, riskeren namelijk een boete van minstens 60 euro en een punt in Flensburg.

Er is ook geen direct antwoord op de vraag wanneer winterbanden moeten worden gemonteerd. De regel “van O tot O” – van oktober tot Pasen – komt meer uit de spreektaal dan van de wetgever. Artikel 2 van de Duitse Wegenverkeerswet (StVO) bepaalt echter dat de juiste banden moeten worden gemonteerd als de toestand van de weg winters is met “ijzel, gladde sneeuw, smeltwater, ijs of vorst”.

Winterbanden zijn absoluut essentieel bij het rijden op sneeuw en ijs

In het bandensegment maken fabrikanten tegenwoordig onderscheid tussen drie verschillende modellen: zomerbanden, winterbanden en all season banden. Bij de winteruitrusting van de auto horen natuurlijk de juiste winterbanden. Deze zijn vorstbestendig dankzij een speciale rubbersamenstelling en bieden de beste grip, zelfs op gladde, met gruis behandelde wegen, dankzij een profiel met lamellen die tot 8 mm diep zijn op nieuwe winterbanden. Vierseizoenenbanden, ook bekend als “M S”-banden (modder en sneeuw), kunnen ook in de winter worden gebruikt, maar alleen als ze het “Alpine”-symbool aan de buitenkant van de band hebben: een gekarteld bergpictogram met een sneeuwvlok. Vergeleken met winterbanden hebben vierseizoenenbanden met deze markering echter aanzienlijk minder grip bij tests op ijs en sneeuw. Daarom adviseren verkeersdeskundigen en automobielclubs zoals de ADAC autobezitters om tijdens het koude seizoen altijd winterbanden te gebruiken.

Sneeuwkettingen – auto’s op de rails houden in hartje winter

In het laagland of in de middelgebergten zijn ze alleen nodig bij extreme winterse omstandigheden, maar in de Alpen zijn sneeuwkettingen verplichte winteruitrusting voor alle autobezitters. Na zware sneeuwval kunnen sneeuwruimdiensten snel hun grenzen bereiken, zelfs op drukke, laaggelegen wegen. Hetzelfde geldt voor de beste winterbanden. Tot op zekere hoogte bieden ze nog voldoende tractie op vlakke stukken weg, zelfs als het sneeuwdek dicht is. Maar zodra je onder deze omstandigheden hellingen in de bergen moet nemen, verandert de reis al snel in een gladde rit. In dit geval schieten de goede oude sneeuwkettingen te hulp.

Gemonteerd op de banden zorgen sneeuwkettingen voor veel grip en vooral rijveiligheid, zelfs in dichte sneeuwvlagen of op hoge Alpenpassen. Maar om de kettingen goed en probleemloos te laten werken op je eigen voertuig, moet je als bestuurder eerst goed bekend zijn met je eigen auto. De auto – benzine of elektrisch – bepaalt immers welke sneeuwkettingen kunnen worden gemonteerd. Afhankelijk van het type aandrijving zijn er duidelijke regels over waar de winterklare hulpjes moeten worden geïnstalleerd. Voor voertuigen met voorwielaandrijving moeten ze op beide wielen op de vooras worden gemonteerd en voor voertuigen met achterwielaandrijving op de achteras. Eigenaars van auto’s met vierwielaandrijving hebben ook maar één set van twee sneeuwkettingen nodig en niet twee sets van vier. Ze moeten echter wel op de verpakking letten. De fabrikant geeft namelijk duidelijk aan of de kettingen voor of achter gemonteerd moeten worden.

Onder bepaalde omstandigheden zijn sneeuwkettingen in de winter in sommige Europese landen verplicht op auto’s

Voordat je tot aanschaf overgaat, is het ook belangrijk om de maat van de banden van je auto en de breedte van de velg te controleren. Want alleen als de sneeuwkettingen goed passen, dus niet te klein en niet te groot zijn, bieden ze optimale rijveiligheid, zelfs in hartje winter. In de auto-onderdelenwinkel of online kunnen kopers kiezen uit drie verschillende soorten sneeuwkettingen. De traditionele kabelkettingen zijn over het algemeen de goedkoopste modellen, maar vereisen ook de meeste inspanning om te monteren. De nu veelgebruikte ringkettingen zijn iets gemakkelijker en iets duurder om te monteren, terwijl snelmontagekettingen – zoals de naam al doet vermoeden – snel te monteren zijn. Hiervoor is echter een speciale adapter op de fiets zelf nodig, wat weer de relatief hoge prijs in vergelijking met de andere twee tegenhangers verklaart.

Zodra de kettingen zijn gemonteerd, gelden dezelfde regels voor alle drie de modellen op de weg: Met sneeuwkettingen op de auto is de maximaal toegestane snelheid 50 km/u en zodra het asfalt sneeuwvrij is, moeten de kettingen er weer af.

Dakkoffers – wintersporters zijn dol op deze ruimtebespaarders

Ski-uitrusting, bagage en eten: Wintersporters die wel eens met hun eigen auto naar een skioord zijn gereisd, weten dat hun eigen voertuig bij het inpakken thuis ineens heel klein kan worden. Dakkoffers kunnen hier echter helpen. Ze bieden extra opbergruimte, waardoor er in het passagierscompartiment meer ruimte is voor extra bagage of voor de inzittenden zelf. Natuurlijk biedt dit de passagiers ook meer comfort tijdens de soms lange reis naar de bergen.

Bestuurders moeten zich echter goed informeren over het aanbod voordat ze de auto monteren. En controleer vooral of de winteruitrusting überhaupt op je eigen auto kan worden gemonteerd. De auto hoeft niet per se uitgerust te zijn met vaste dakrails. Sommige autofabrikanten rusten hun auto’s in de fabriek ook zo uit dat er vaste punten voor dakkoffers en andere accessoires in de regengoten op het dak zitten. De exacte locatie hiervan staat meestal vermeld in de beschrijving van het voertuig. Er zijn nu echter ook retrofit beugels voor auto’s die dergelijke voorzieningen niet hebben. Ze kunnen gewoon in het deurframe worden geklemd voor optimale houvast.

Dakkoffers bieden extra opbergruimte als de ruimte in de auto opgebruikt is door veel bagage

De volgende stap is beslissen welke dakkoffer op de auto past. Met een volume van 400 tot 460 liter zijn de dakkoffers echte ruimtewonderen. Maar in combinatie met hun eigen gewicht en dat van de bagage oefenen ze ook veel druk uit op de auto. Daarom is het essentieel om het maximaal toegestane laadvermogen in de gebruiksaanwijzing van de auto te controleren voordat je ze installeert. Voor wintersporters die zelden met hun gezin in hun eigen auto op vakantie gaan en daarom niet altijd zoveel opbergruimte nodig hebben, is het huren van een dakkoffer ook een optie. Bijvoorbeeld bij een plaatselijke autodealer. Een ander argument op dit punt is de prijs. De kosten van een nieuwe dakkoffer kunnen tussen de 250 en 650 euro liggen, hoewel zelfs goedkope modellen vaak als beste uit de producttests komen.

Noodapparatuur – kleine moeite, grote hulp

In tegenstelling tot bijvoorbeeld winterbanden is het wettelijk verplicht om noodapparatuur in je auto mee te nemen. Tenminste wat betreft de verbanddoos en gevarendriehoek. In dit geval is het voldoende als beide gewoon aanwezig zijn, waarbij de houdbaarheidsdatum van de verbanddoos in acht moet worden genomen. Sinds 1 juli 2014 is het in Duitsland ook verplicht voor de bestuurder om een high-visibility vest in de auto te hebben. Afhankelijk van hoeveel mensen er op een langere reis in de auto zitten, is het ook aan te raden om er voor elke persoon een te hebben in geval van nood.

Een hele reeks alledaagse voorwerpen, waarvan sommige normaal zijn, zijn niet verplicht, maar wel sterk aanbevolen als onderdeel van de winteruitrusting in de auto. Vooral voor het geval de auto het begeeft of ’s nachts urenlang vast komt te zitten in een file op een besneeuwde snelweg. Bij temperaturen onder het vriespunt is het voor inzittenden van een auto vooral belangrijk om warm te blijven. De beste manier om dit te doen is om een deken of slaapzak in de kofferbak te bewaren als onderdeel van een noodpakket. Daarnaast moeten proviand bestaande uit niet-bederfelijk voedsel en twee liter drinkwater altijd deel uitmaken van dit pakket.

Als het ’s nachts sneeuwt in de auto, helpt het om in de winter een handborstel bij je te hebben. Net als veel andere voorwerpen maakt de kleine bezem deel uit van het noodpakket in het koude seizoen

En om jezelf en je voertuig te wapenen tegen nog meer winterse capriolen, moet de winteruitrusting in de auto ook bestaan uit een klein flesje de-icer voor de deursloten, extra ruitensproeiervloeistof, een stevige ijskrabber en een compacte schep. Zo kan de auto in geval van nood snel sneeuw- en ijsvrij worden gemaakt. Mocht de accu van de auto leegraken in bijvoorbeeld een besneeuwd bergdorp, dan schiet je eigen startkabel ook te hulp. En als wintersporters de pech hebben om alleen vast te komen zitten in hun auto, bijvoorbeeld op een donkere Alpenpas, is het uiterst belangrijk om om hulp te kunnen roepen en de aandacht op jezelf te vestigen. Naast een mobiele oplader of een powerbank voor je smartphone is ook een zaklamp goud waard. Beide moeten daarom ook deel uitmaken van je nooduitrusting in de winter.

In een interview met SnowTrex legt Martin Schork uit hoe bestuurders hun auto optimaal kunnen voorbereiden op de winter om vervolgens veilig het koude seizoen door te komen. Als hoofd e-commerce bij Schork is hij een echte auto-accessoires expert en deelt hij hier zijn tips en trucs :

Veelgestelde vragen over winteruitrusting in de auto

Welke winteruitrusting wordt aanbevolen?

Verkeersdeskundigen en automobielclubs zoals de ADAC raden bestuurders aan om altijd de volgende winteruitrusting op of in de auto te hebben: Sneeuwkettingen, winterbanden, slotontdooier, antivries, ijskrabber, kleine bezem, dekens, proviand, water en een zaklamp.

Wat hebben autobezitters nodig voor de auto in de winter?

Om de winter goed door te komen, moeten autobezitters hun auto eerst voorzien van winterbanden. Het liefst vóór de eerste vorst. Als het ook nog eens flink sneeuwt, is het ook zeer aan te raden om sneeuwkettingen in de auto mee te nemen. Na een koude nacht moeten alle ruiten ijsvrij worden gemaakt om goed zicht rondom te garanderen. Hiervoor is een ijskrabber in het dashboardkastje of een speciaal geïsoleerde voorruithoes nodig. Om te voorkomen dat de ruitenwisservloeistof en de koelvloeistof bevriezen bij temperaturen onder nul, moeten beide ook gevuld zijn met antivries.

Wat hoort er in de auto tijdens het koude seizoen?

Vooral in het koude seizoen kan het onaangenaam zijn in de auto als de auto in sneeuwvlagen vaststaat in een file op een afgesloten snelweg of midden in de nacht kapot gaat door pech. Om op zulke gevallen voorbereid te zijn, moeten er warme dekens in de kofferbak liggen, bij voorkeur voor alle inzittenden. Daarnaast moeten er wat houdbare proviand en twee liter drinkwater aanwezig zijn.

Wat moet ik meenemen in de auto?

Het Wegenverkeersreglement (StVZO) regelt duidelijk welke voorwerpen je in de auto moet hebben. Een verbanddoos, een gevarendriehoek en een goed zichtbaar vest zijn wettelijk verplicht. Tijdens verkeerscontroles mogen politieagenten controleren of de veiligheidsaccessoires volgens de voorschriften in de auto aanwezig zijn. Als dit niet het geval is, kunnen de agenten een waarschuwingsboete uitschrijven voor het niet bij zich hebben van een verbanddoos (5 euro) en voor het niet bij zich hebben van een gevarendriehoek of high-visibility vest (15 euro per stuk).

Wat moeten autobezitters in de auto hebben in geval van nood?

Om te kunnen reageren op een noodgeval op of naast de weg, moeten autobezitters altijd een verbanddoos in de auto hebben. Een gevarendriehoek en een goed zichtbaar vest zijn ook nodig om de plaats van het ongeval te beveiligen, bij voorkeur één voor elke inzittende, zodat ze duidelijk zichtbaar zijn voor andere weggebruikers, niet alleen in het donker.

Wat moet er in het dashboardkastje zitten?

Het handschoenenkastje is de ideale plek voor bestuurders om kleine maar belangrijke spullen bij de hand te houden tijdens het reizen. Dit zijn bijvoorbeeld: een parkeerschijf, een ijskrabber, een doekje of spons, papier en pen, glucose, een zonnebril en een USB-adapter voor de sigarettenaansteker.

Wat moeten bestuurders in de kofferbak hebben?

Bestuurders die op bijna alle situaties onderweg voorbereid willen zijn, moeten een paar dingen in de kofferbak leggen. Dit zijn onder andere sneeuwkettingen, antivriesmiddel en dekens in de winter en een verbanddoos, gevarendriehoek, waarschuwingsvest, sleepkabel, spanbanden, startkit, 2 liter water, 1 liter motorolie, zaklamp en handschoenen in alle jaargetijden.

  • dinsdag, 25. februari 2025
  • auteur: SnowTrex
  • categorie: Uitrusting
Tips tegen een bloedneus op skivakantie

Heb je op skivakantie wel eens een bloedneus gehad tijdens een volledig normale ...

Top 10 hoogste skigebieden in Italië

Skigebieden met hooggelegen pistes worden vooral gekenmerkt door twee dingen: ...

$stickyFooter