Besneeuwde bossen en ijzige wateren staan garant voor een echt wintergevoel in het koude seizoen. Deze omstandigheden vormen echter ook een uitdaging voor veel bestuurders, vooral op de weg. Om ze de baas te kunnen, heb je de juiste winteruitrusting voor je eigen voertuig nodig. En niets is belangrijker dan goede winterbanden. De juiste banden op je auto verhogen de tractie op besneeuwde wegen en daarmee de veiligheid voor alle weggebruikers. SnowTrex legt in een korte winterbandengids uit wat een geschikte band is voor het koude seizoen en hoe deze kan helpen om de reis naar je favoriete skioord ontspannen te laten verlopen.
De juiste banden geven bestuurders voorsprong in de winter
Zomerbanden met een laag profiel helpen niet alleen niet op besneeuwde wegen in het koude seizoen, ze zijn ook een gevaar voor andere weggebruikers en zijn zelfs niet toegestaan onder deze omstandigheden. Uiteindelijk zullen alleen de juiste banden bestuurders in de winter vooruit helpen – letterlijk. Maar hoe herkennen wintersporters die met hun eigen auto de bergen in willen de juiste winterbanden? Het eerste waar je op moet letten als je een nieuwe set banden koopt, is het EU-bandenlabel. Sinds 2012 moeten autobanden – vergelijkbaar met wasmachines of koelkasten – door de detailhandel worden voorzien van deze sticker. Hierdoor kunnen bandenkopers in één oogopslag de volgende informatie zien: Fabrikant, typeaanduiding van de band, bandenmaat, belastingsindex, snelheidsindex en bandenklasse. De sticker geeft ook aan hoe de banden presteerden in een testprocedure in drie categorieën: Rolweerstand, remeigenschappen op nat wegdek en extern weggeluid.
De rolweerstand van een band is uiteindelijk ook bepalend voor het brandstofverbruik. Alle in de EU goedgekeurde banden zijn onderverdeeld in de klassen A (donkergroen = zeer goed) tot E (rood = slecht). Experts schatten dat er een brandstofbesparingspotentieel is van 7,5 procent tussen klasse A en klasse G. Voor de meeste auto’s die in de EU worden verkocht, betekent dit ongeveer 0,5 liter minder per 100 kilometer. Met de juiste banden kun je dus geld besparen op elke reis! Een van de vele tips die bestuurders in gedachten moeten houden als het gaat om winterbanden als ze met hun auto op skivakantie willen.
Net als de rolweerstand worden ook de remeigenschappen van een band op nat wegdek onderverdeeld in de klassen A tot en met E. In deze categorie wordt de grip van de banden tijdens een noodstop op nat wegdek ingedeeld. En daarmee ook direct de verkeersveiligheid van de betreffende banden. Vooral in de winter, wanneer de wegen vaak erg nat zijn, moeten bestuurders zich ervan bewust zijn dat de verschillen in remweg tussen banden van klasse A en E enorm zijn. In sommige gevallen wel 30%. Voor een auto die 100 km/u rijdt, betekent dit dat de remweg voor een noodstop op een nat wegdek bijna 28 m langer is. Concreet betekent dit dat een auto met winterbanden van klasse E nog steeds meer dan 65 km/u rijdt, terwijl dezelfde auto met banden van klasse A al stilstaat!
Tot slot wordt het externe rijgeluid op het label aangegeven met een bandenpictogram en een luidsprekersymbool. Het werkelijke volume van het rolgeluid wordt daarachter aangegeven in decibel (dB). Als de letter “A” vetgedrukt is onder de luidspreker, zit de band 3 dB of meer onder de grenswaarde. Als de “B” vetgedrukt is, ligt het geluidsniveau maximaal 3 dB onder de grenswaarde. Geen enkele band is gemarkeerd met een “C” omdat hij in dit geval luider is dan de EU-grenswaarde en daarom niet in aanmerking zou komen voor goedkeuring. Overigens zijn de geluidslimieten niet hetzelfde voor alle wielen, ongeacht of het zomer- of winterbanden zijn. Ze zijn afhankelijk van de classificatie, de bandbreedte en het type band en verschillen daarom in sommige gevallen sterk.
Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.
Eén auto in de garage, dus veel winterbanden in de aanbieding
Automobilisten in Duitsland die op zoek zijn naar nieuwe banden voor het koude seizoen staan nu voor een dilemma. Banden- en auto-onderdelenhandelaren bieden nu een breed assortiment banden voor alle seizoenen. En terwijl er eigenlijk geen twee meningen zijn over de kwestie van zomerbanden tussen mei en september, is de rest van het jaar een ander verhaal. Het kan immers al in oktober beginnen te sneeuwen of in april kan het nog vriezen. Onder deze omstandigheden zijn zomerbanden niet toegestaan op de weg. De meeste automobilisten kiezen daarom in deze tijd van het jaar traditioneel voor klassieke winterbanden. Maar hoe zit het met all season banden, ook wel all weather banden of M&S banden genoemd?
Ten eerste: winterbanden zijn nog steeds de eerste keuze bij ijs en sneeuw. Dit betekent echter niet dat all-season banden een vergissing zijn in de winter. De vraag naar all-rounder materiaal is de afgelopen jaren sterk gestegen onder automobilisten. Het aandeel auto’s dat in Duitsland wordt verkocht met vierseizoenenbanden is in sommige gevallen opgelopen tot 15 procent. Het duidelijke voordeel van vierseizoenenbanden is dat ze alleen vervangen hoeven te worden als ze echt versleten zijn. Verder presteren de banden goed bij hoge temperaturen in de zomer en bij vorst in de winter. Bestuurders die in de winter betrokken raken bij een ongeluk op sneeuw en ijs met all weather banden hoeven niet bang te zijn dat hun verzekeringsdekking vervalt. In tegenstelling tot zomerbanden zijn ze nog steeds beschermd tegen kosten.
Voorwaarde hiervoor is dat de all season banden niet alleen het bekende M S-symbool op de zijkant van de band hebben. Het Alpine-symbool (sneeuwvlok in een berg) moet ook op de band staan. Vooral dat laatste is absoluut cruciaal. Banden die alleen gemarkeerd zijn met M S hebben geen plaats in de winter. Tenzij ze voor 1 januari 2018 zijn gefabriceerd. In dat geval mogen ze volgens de wet tot 30 september 2024 op sneeuw rijden. Als alternatief voor de jaarlijkse wissel tussen zomer- en winterbanden zijn all-seasonbanden vooral geschikt voor kleine autobezitters die in een regio wonen waar het zelden of nooit sneeuwt. Als ze alleen korte afstanden rijden en de auto in de winter bij extreem weer laten staan, dan kunnen ze veilig all weather banden gebruiken van januari tot december.
Met hun kenmerkende profiel bieden winterbanden nog steeds de beste prestaties op weg naar het skigebied. Hun speciale rubbersamenstelling maakt ze vorstbestendig en de lamellen in het profiel zorgen ervoor dat ze perfect in elkaar grijpen, zelfs op gladde wegen, waardoor ze maximale tractie bieden. Bij dit soort weer in het hooggebergte blijven all season banden met hun mix van verschillende eigenschappen precies dat: een compromis tussen zomer- en winterbanden.
Hoe je veilig en goedkoop de winter doorkomt
Hoewel fabrikanten elk jaar met een groot productoffensief nieuwe winterbanden op de markt brengen, kunnen ze gemakkelijk worden onderverdeeld in drie prijssegmenten: het segment premiumbanden, het segment kwaliteitsbanden en het segment budgetbanden. Het eerste segment wordt bezet door wereldberoemde bandenfabrikanten zoals Pirelli, Michelin en Bridgestone. Dankzij technische innovaties zijn hun producten altijd toonaangevend. Dit heeft natuurlijk ook invloed op de prijs van een nieuwe set banden, die begint bij ongeveer 280 euro en open is aan de bovenkant.
Een hoge prijs is echter geen garantie voor een echte kwaliteitsband. Dat is precies wat je nog kunt vinden in het volgende prijssegment. De beste tractie, met kleine verschillen in rijeigenschappen en materiaal, voor een acceptabele prijs. Met deze feiten in gedachten kunnen bestuurders ook zonder zorgen winterbanden van Dunlop, Hankook of Uniroyal kiezen. Ze kosten tussen de 200 en 320 euro per set van vier banden. Producten van fabrikanten als Petlas, Save of Superia zijn goedkoper en vallen daarom in het budget bandensegment. Deze banden worden meestal in Azië gemaakt. Goedkope nieuwe banden van goede kwaliteit zijn hier ook te vinden, maar bestuurders moeten advies inwinnen bij hun gespecialiseerde garage. Voor vier nieuwe winterbanden moet je tussen de 160 en 280 euro begroten.
Wat de rubberen rollen uit alle drie de segmenten echter gemeen hebben, is dat je met deze winterbanden over het algemeen niet in de zomer moet rijden. Ze zijn simpelweg niet ontworpen voor warme buitentemperaturen en heet, droog asfalt. Tests laten duidelijk zien hoe dramatisch de prestaties van winterbanden hier achteruitgaan. Op nat wegdek behalen de banden nog acceptabele resultaten voor het koude seizoen. In zomerse omstandigheden kan de remweg van winterbanden echter met wel 16 meter toenemen bij 100 km/u. Door de zachtere bandensamenstelling die ontworpen is voor vorst, slijten winterbanden niet alleen sneller in de hitte, ze beginnen ook te “smeren” op het asfalt. Deze toestand vermindert de grip bij hogere snelheden, bij volle belasting of in lange bochten. Dit is nog een reden waarom auto-experts sterk afraden om in de zomer op winterbanden te rijden.
Wanneer moet je met winterbanden rijden?
Er is geen officiële deadline voor wanneer je winterbanden op je auto moet monteren. In Duitsland heeft men het vaak over “O tot O” (oktober tot Pasen) als het gaat om het wisselen van zomer- naar winterbanden. Deze “regel” is niet in steen gebeiteld. In bergachtige gebieden kunnen de wintertemperaturen en de eerste zware sneeuwval echter al optreden aan het begin van de herfst, eind september. Daarom is er over het algemeen niets mis met de “O tot O” regel. Een andere leidraad voor het wisselen van banden is om naar de buurlanden te kijken. Alpenlanden zoals Oostenrijk hebben winterbanden verplicht gesteld voor een bepaalde periode van het jaar. Dit geldt meestal van begin november tot half april en is ook een goede referentie voor bezoekers uit het buitenland.
Andere landen, andere bandenregels
Winterbandenplicht in Duitsland
Volgens het Duitse verkeersreglement (StVO) zijn winterbanden in bepaalde situaties verplicht. Dit geldt als de temperaturen zo laag zijn dat regenwater op de rijbaan kan bevriezen. Of als het onophoudelijk sneeuwt, zodat zich een gesloten sneeuwdeken vormt. Of als de witte pracht dooit en zich een gladde smeltsneeuw op het asfalt vormt. In deze drie gevallen mogen auto’s met zomerbanden niet meer de weg op. De situatie is echter anders als in december of januari de zon schijnt en het wegdek helemaal droog is. Onder deze omstandigheden mogen auto’s met banden voor het warme seizoen ook de weg op. Overigens is de winterbandenplicht voor aanhangers in Duitsland in 2010 volledig afgeschaft. In andere Europese landen, vooral in de Alpen, zijn de regels voor winterbanden echter heel anders.
Winterbandenplicht in Oostenrijk
In Oostenrijk zijn winterbanden bijvoorbeeld verplicht op winterse wegen tussen 1 november en 15 april. Tijdens deze periode moeten ze zijn voorzien van een M&S-symbool, wat niet geldt voor all-season of all-weather banden, hoewel deze niet algemeen verboden zijn in de Alpenrepubliek. Iedereen die door de politie wordt betrapt met zomerbanden op zijn auto zal diep in de buidel moeten tasten. Je kunt namelijk een boete krijgen die kan oplopen tot 5.000 euro!
Winterbanden in Zwitserland
In Zwitserland, dat normaal bekend staat om zijn strenge en vooral dure verkeersregels, zijn winterbanden niet verplicht. Als je desondanks op gladde wegen rijdt met zomerbanden en betrokken raakt bij een ongeluk, moet je medeaansprakelijkheid betalen voor “ongeschikte banden” en een boete van ongeveer 90 euro.
Voorschriften voor winterbanden in Italië
Verder naar het zuiden in Italië moeten bestuurders in het koude seizoen op veilig spelen en winterbanden monteren. De reden: in Bella Italia hebben sommige regio’s winterbanden verplicht gesteld, maar andere niet. Soms wordt de regeling slechts tijdelijk aangegeven met borden. In Zuid-Tirol, een van de populairste wintersportgebieden, zijn winterbanden echter verplicht van 15 november tot 15 april. De plaatselijke carabinieri kan een boete van tussen de 87 en 345 euro opleggen voor overtredingen.
Winterbandenplicht in Frankrijk
Rijden met zomerbanden in de winter is niet zo duur in Frankrijk. Maar er is nog een straf. Ook hier zijn winterbanden alleen verplicht in de berggebieden van de Alpen, de Pyreneeën, de Vogezen, de Jura en het Centraal Massief en op Corsica. Dit geldt echter permanent tussen 1 november en 31 maart en niet afhankelijk van de weerssituatie. Bestuurders die daar door de gendarmerie worden betrapt zonder de juiste banden, moeten een boete van 135 euro betalen en hun auto laten staan. Dit betekent dat Franse ambtenaren het recht hebben om auto’s zonder winterbanden stil te zetten bij sneeuwval en vorst!
Alleen een gezonde winterband is een goede winterband
Om tijdens het koude seizoen ook bij moeilijke wegomstandigheden optimale tractie te kunnen bieden, is het bijzonder belangrijk om winterbanden te onderhouden. Bij herkenbare defecten moeten de banden onmiddellijk worden vervangen. Het is altijd gemakkelijk om te zien of een band nog een seizoen mee kan voordat de halfjaarlijkse bandenwissel plaatsvindt. De profieldiepte van de band is hier absoluut cruciaal. In de regel leveren fabrikanten nieuwe winterbanden met een profieldiepte van 9 mm. In deze toestand bieden ze optimale grip op ijs en sneeuw. Bestuurders in Duitsland mogen hun banden laten staan tot ze een profieldiepte van 1,6 mm hebben bereikt. Als de rubberen rollen tot deze diepte zijn afgesleten, moeten de banden worden vervangen.
De profieldiepte van winterbanden meten
Of de waarde nog voldoet aan het Duitse verkeersreglement (StVO) kun je eenvoudig bepalen met een duimstok of een ander meetlint (het meetpunt zit altijd in het midden van het loopvlak). Als je dit niet bij de hand hebt, kun je ook een muntstuk van 1 euro gebruiken. De vuistregel hierbij is: als het gouden randje uit de rubberen blokken steekt, is de profieldiepte zeker minder dan 1,6 mm. Bestuurders die maximale veiligheid willen, moeten overwegen om nieuwe winterbanden met een profieldiepte van 4 mm te kopen. Met het “oude” materiaal zal de tractie anders kritiek zijn op sneeuw en smeltwater.
Winterbanden verwisselen
Bestuurders hebben twee opties als het gaat om het verwisselen van banden. Ten eerste kunnen ze de procedure zelf uitvoeren met behulp van een krik en een momentsleutel. Voor je eigen veiligheid is het belangrijk dat de bandenwissel wordt uitgevoerd op een stabiele en vooral vlakke ondergrond. In het algemeen wordt het zelf verwisselen van banden echter alleen aanbevolen voor autobezitters die bekend zijn met het gereedschap en de techniek. Als je hier niet zeker van bent of als je een SUV bezit waarvan de banden bijzonder zwaar zijn vanwege hun afmetingen, dan is de tweede optie iets voor jou: een bandenwissel bij een gespecialiseerde garage. In de regel moeten autobezitters rekenen op een bedrag tussen de 20 en 40 euro voor het verwisselen van een complete set banden.
Een andere service die de meeste dealers aanbieden is het balanceren van banden. De kosten hiervoor liggen tussen de 3 en 10 euro per wiel. Ze bieden ook aanpassing van het elektronische bandenspanningscontrolesysteem (RKDS), waarmee alle nieuwe auto’s sinds 2014 moeten zijn uitgerust. Daarnaast kunnen winterbanden ook worden opgeslagen bij de gespecialiseerde garage, op dezelfde manier als zomerbanden, als bestuurders niet genoeg ruimte hebben voor de banden in hun garage of kelder. De kosten kunnen echter per regio sterk verschillen. Bestuurders betalen tussen de 25 en 120 euro per seizoen voor opslag plus het wassen van de banden bij verschillende aanbieders.
Veelgestelde vragen over winterbanden
Zijn winterbanden verplicht?
In Duitsland is er geen algemene winterbandenplicht, maar een situationele. Met andere woorden, bestuurders zijn niet verplicht om winterbanden op hun auto te monteren tijdens het koude seizoen. Als de winterse omstandigheden op de weg echter geschikte banden vereisen, moeten auto’s met zomerbanden op de weg blijven. Artikel 2 van het Duitse verkeersreglement (StVO) bepaalt dat winterbanden moeten worden gemonteerd op wegen met “ijzel, gladde sneeuw, smeltwater, ijs of vorst”. Als je door de politie wordt betrapt met zomerbanden op je auto onder deze omstandigheden, krijg je een boete van 60 euro en een punt in Flensburg. Bestuurders die andere weggebruikers “hinderen” met hun bandenkeuze moeten een boete van 80 euro betalen en iedereen die een ongeluk veroorzaakt moet 120 euro betalen.
Hoeveel kosten winterbanden?
Het assortiment winterbanden is verdeeld in drie segmenten. Een nieuwe set winterbanden van fabrikanten uit het topsegment kost tussen de 280 en 480 euro. Kwaliteitsbanden uit het middensegment kosten tussen de 200 en 320 euro per set. Automobilisten die geld willen besparen bij het kopen van banden, grijpen daarentegen naar het budgetsegment. Hier kosten vier nieuwe winterbanden tussen de 160 en 280 euro.
Wat maakt een goede winterband?
Voertuigeigenaren die op zoek zijn naar een goede winterband moeten bij het kopen letten op een specifiek pictogram. Als de buitenkant van de band versierd is met een sneeuwvlok omringd door drie bergtoppen, dan is dit de beste keuze. Het “3PMSF” (3 Peak Mountain Snow Flake) symbool wordt nu beschouwd als de onofficiële standaard om snel een goede winterband te herkennen. Banden met deze markering zijn door de fabrikant naar een gecertificeerd laboratorium gestuurd om getest te worden en voldoen daarom aan “een minimumniveau van veiligheid en mobiliteitsprestaties op sneeuw”.
Hoeveel kost het om winterbanden te vervangen?
Voor maximale veiligheid moeten automobilisten bij het verwisselen van hun winterbanden tegelijkertijd hun banden laten balanceren bij een garage of vertrouwde bandenleverancier. Beide samen kosten tussen de 10 en 20 euro. Er kunnen echter extra kosten ontstaan als je auto is uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem en de winterbanden bij het wisselen dienovereenkomstig moeten worden aangepast.
Moet ik ook met winterbanden rijden als er geen sneeuw ligt?
Als er in de winter geen sneeuw ligt, het niet vriest en de wegen droog zijn, hoeven bestuurders in Duitsland theoretisch gezien geen winterbanden te monteren – hetzelfde geldt in Zwitserland. Zodra het echter begint te sneeuwen of vriezen, mogen voertuigen met zomerbanden niet meer rijden en moeten ze door hun eigenaars worden achtergelaten. Als de politie in Duitsland een bestuurder betrapt op besneeuwde wegen met zomerbanden, dan is hij een boete van minstens 60 euro en een punt in Flensburg verschuldigd. In Alpenlanden zoals Oostenrijk, Frankrijk en Italië moeten daarentegen lokale of tijdelijke winterbandenvoorschriften worden nageleefd.
Waar moeten bestuurders vooral op letten als ze met winterbanden rijden?
In tegenstelling tot zomerbanden moeten bestuurders bij winterbanden op één belangrijk detail letten. Dat is dat ze zich moeten houden aan de toegestane hoge snelheid van de banden. Deze is te vinden op de bandenmaatcode, die op de buitenkant van de band is gestempeld. Er staat altijd een letter aan het eind die staat voor de snelheidsindex. S betekent dat de maximaal toegestane snelheid van de winterband 180 km/u is. T is 190 km/u, H is 210 km/u. T is 190 km/u, H is 210 km/u, V is 240 km/u en W is 270 km/u. De reden voor het voorschrift is dat het loopvlak van de winterband los kan raken van het karkas als de belasting te hoog is, wat kan leiden tot ernstige schade aan de band bij hoge snelheden.
Kunnen winterbanden ook in de zomer worden gebruikt?
Ja, in tegenstelling tot zomerbanden, die alleen in de winter kunnen worden gebruikt als de wegomstandigheden absoluut droog zijn, staat de wet toe dat winterbanden ook in de zomer worden gebruikt. Desondanks raden deskundigen bestuurders uitdrukkelijk af om deze stap te zetten. De zachtere rubbersamenstelling van winterbanden zorgt ervoor dat het weggedrag van de auto verslechtert bij warme tot hoge temperaturen. Bovendien neemt de slijtage van het materiaal in het algemeen toe en stijgt het brandstofverbruik. Het ergste is echter dat de remweg van winterbanden in de zomer aanzienlijk toeneemt. Dit betekent dat bestuurders niet alleen zichzelf in gevaar brengen, maar ook andere weggebruikers zoals voetgangers en fietsers, vooral in gevaarlijke situaties.
Zijn all weather banden net zo goed als winterbanden?
In diepe winterse omstandigheden zijn all weather banden, ook wel all season banden genoemd, niet zo goed als winterbanden. Door hun bandensamenstelling en structuur combineren ze tot op zekere hoogte de kwaliteiten van zomer- en winterbanden. Ze zijn iets zachter en hebben een versterkt profiel met de lamellen die typisch zijn voor winterbanden. Dit betekent dat ze bestuurders ook in de winter betere tractie bieden. Op een beijzeld wegdek of een gesloten sneeuwdek kunnen all weather banden echter niet tippen aan de prestaties van winterbanden op het gebied van weggedrag of remafstand.
Wanneer is een all season band de moeite waard?
Bestuurders die thuis in de bergen zijn of regelmatig in de bergen gaan skiën, kunnen all-seasonbanden beter bewust vermijden en in plaats daarvan kiezen voor winterbanden tijdens het koude seizoen. Voor sommige autobezitters zijn vierseizoenenbanden echter wel degelijk een alternatief voor zomer- en winterbanden. Voor wie een kleine auto rijdt en in een regio woont waar het zelden of nooit sneeuwt. Als je daar alleen korte afstanden rijdt en je auto bij extreem weer laat staan, kun je veilig all weather banden gebruiken van januari tot december.