Als het gaat om vervoer, is voor veel winterreizigers de auto de eerste keuze om op skivakantie gaan. Om ervoor te zorgen dat rijden in de sneeuw veilig is, geeft SnowTrex waardevolle tips over hoe je je auto winterklaar kunt maken en waar je rekening mee moet houden als je in de winter rijdt:
Winterbanden controleren
Je auto moet uiterlijk bij de eerste sneeuwval winterbanden hebben, en bij voorkeur al eerder: winterbanden worden aanbevolen tussen oktober en Pasen. In Oostenrijk en Italië zijn ze zelfs verplicht. Bestuurders die bij sneeuw en ijzel op zomerbanden rijden, brengen niet alleen zichzelf in gevaar, maar ook alle andere weggebruikers. Bovendien geven verzekeringsmaatschappijen geen dekking als duidelijk is dat winterbanden een ongeluk hadden kunnen voorkomen.
Bij winterbanden is het belangrijk dat het profiel de vereiste diepte heeft. De voorschriften in de verschillende landen kunnen behoorlijk verschillen. Wie bijvoorbeeld op skivakantie naar Oostenrijk gaat, is verplicht te reizen met banden die een profieldiepte van minstens vier millimeter hebben. Deze profieldiepte wordt echter overal aanbevolen, ongeacht het land.
Ruitenwissers, verlichting, accu & co.
Naast de banden zijn er nog een paar onderdelen en materialen in de auto die voor het begin van de winter gecontroleerd moeten worden. Perfecte ruitenwissers moeten hier bijvoorbeeld worden genoemd. Ze mogen in geen geval gebarsten zijn of strepen achterlaten, omdat dit de kans op een ongeluk door slecht zicht enorm vergroot. Het is ook belangrijk om de werking van de mistlampen te controleren. Ze helpen het zicht te verbeteren bij hevige sneeuwval. Hetzelfde geldt voor mistachterlichten, die nuttig zijn voor het volgen van verkeer, maar alleen mogen worden ingeschakeld als het zicht minder dan 50 meter is. Andere vragen die elke bestuurder zichzelf zou moeten stellen: Zijn de koplampen schoon? Zit er voldoende antivries in het ruitensproeiersysteem en in de koelvloeistofopslag? Zijn het oliepeil en de accu in orde? Ben je voorbereid op een noodgeval? – Met een startkabel, een verbanddoos en een gevarendriehoek? En zijn alle andere winterse “accessoires” aan boord, zoals sneeuwkettingen, een antivriesspray voor de vastgevroren dueren en een ijskrabber?
Maak de auto altijd leeg
Het is gevaarlijk en duur bij een ongeluk als je de voorruit niet ijsvrij maakt voordat je vertrekt. Je moet altijd een groot oppervlak afkrabben. Een klein kijkgaatje is niet genoeg om het verkeer goed te kunnen zien. Naast de voorruit moeten ook het dak, de verlichting en de nummerplaat sneeuw- en ijsvrij worden gemaakt. Zelfs als dat het schrapen versnelt: Het is verboden om de motor stationair te laten draaien en de verwarming aan te zetten.
Pak de auto goed in
Vooral in de winter als het sneeuwt en ijzig is, moet je ervoor zorgen dat je auto of huurauto goed is ingepakt voor je skivakantie. Grote spullen zoals ski’s, snowboards en laarzen moeten niet zomaar achteloos in de auto worden gelegd, mogelijk bovenop al het andere. Het is aan te raden om zware spullen zo ver mogelijk naar voren en onderin de kofferbak te leggen. Bestuurders moeten er ook voor zorgen dat voorwerpen voor ongevallen en noodgevallen, zoals een gevarendriehoek, verbanddoos, veiligheidsvest en sneeuwkettingen binnen handbereik blijven. Vooral voor gezinnen met kinderen is de kofferbak vaak niet groot genoeg voor de bagage op skivakantie. Je kunt overwegen om een bagagebox aan te schaffen, waarmee je vooral lichte bagagestukken kunt vervoeren, vastgezet met spanbanden.
Pas je rijstijl aan
Vooral als de wegen besneeuwd of glad zijn, moet je aanzienlijk vertragen en de afstand tot de voorligger vergroten. De auto reageert niet alleen anders op stuurbewegingen, de remweg is ook veel langer. Het is ook aan te raden om bij sneeuw en smeltwater zo snel mogelijk een hogere versnelling in te schakelen dan normaal. Rijden bij een laag toerental levert minder koppel op bij de wielen, waardoor de grip op de ondergrond toeneemt en de wielen niet zo snel doordraaien. Om wielspin te voorkomen, moet je ook bijzonder voorzichtig zijn bij het wegrijden door de koppeling heel langzaam op te laten komen en alleen licht te accelereren, indien mogelijk in de tweede versnelling.
Als de weg zo glad als glas is, kun je maar één ding doen: niet vertrekken. Als je al onderweg bent, kun je het beste aan de kant van de weg gaan staan waar je het goed kunt zien en wachten tot de strooidienst voorbij is.
Vignet
Voordat je op skivakantie gaat, moet je informatie inwinnen over het vignet dat verplicht is in het land dat je bezoekt. In Zwitserland en Oostenrijk is het vignet bijvoorbeeld verplicht op federale wegen en snelwegen. Het vignet moet duidelijk zichtbaar zijn op de voorruit van de auto. Sinds 2018 is het ook mogelijk om een digitaal vignet te kopen dat gekoppeld is aan je kenteken. Deze “sticker” kun je altijd kopen via de website of app en bespaart je het aanbrengen en afkrabben van de voorruit.
Interview met een expert
Als onderdeel van het onderzoek sprak SnowTrex met Martin Schork, hoofd e-commerce bij Schork, en stelde hem een paar vragen over rijden in de winter. De heer Schork is een absolute expert op het gebied van autoaccessoires en verkeersveiligheid en deelde interessante informatie en waardevolle tips over autorijden in de winter met SnowTrex.
Welke autoaccessoires mogen op geen enkele winterreis ontbreken?
We raden sterk aan om sneeuwkettingen mee te nemen. Afhankelijk van de route die je aflegt, zijn sneeuwkettingen verplicht en borden geven aan dat ze verplicht zijn. Het is echter alleen wettelijk verplicht om ze te gebruiken als er passende borden staan. Vooral in Oostenrijk en Italië staan er hoge boetes op het niet naleven van de regels. Je moet ook handborstels bij je hebben om sneeuw van de auto te verwijderen, antimistdoeken, ijskrabbers, ontdooispray voor de deursloten en rubberpolish voor de afdichtingen. Antivries voor de radiator en de voorruit moet je voor de reis in de daarvoor bestemde reservoirs vullen, zodat je ook bij vorst veilig op weg kunt.
Wat moet er in de auto worden gecontroleerd voordat je naar de bergen reist?
De luchtdruk in de banden moet zeker worden gecontroleerd voor de reis. Er zijn verschillende aanbevelingen afhankelijk van de belading van de auto; deze kun je vinden aan de binnenkant van het tankklepje of in het handboek. Je moet er ook voor zorgen dat de remvloeistof- en motorolietanks en de antivriesvloeistofreservoirs voor de radiator en voorruit, die hierboven zijn genoemd, vol zijn.
Waar moet je op letten bij het monteren van bagagebox? Waar moet je op letten bij het inpakken van de auto en vooral bij het inpakken van de bagagebox?
De bagagebox mag alleen op de auto worden gemonteerd met voertuigspecifieke producten. Deze zijn afhankelijk van of de auto bijvoorbeeld een open railing, een geïntegreerde railing, vaste punten of een normaal dak heeft. De verschillende fabrikanten bieden aankoophulpmiddelen om je te helpen de juiste artikelen te vinden. Een klassiek systeem bestaat vaak uit een basisset, de juiste montageset en dwarsstangen waaraan de dakkoffer met klauwen wordt bevestigd.
De bagagebox moet dan gelijkmatig worden belast. Het maximale laadvermogen mag niet worden overschreden. Zet de lading tot slot vast met riemen om te voorkomen dat hij wegglijdt. Zorg er in de kofferbak voor dat er door de achterruit goed zicht is en dat er geen losse voorwerpen in liggen, want die kunnen bij een ongeluk een gevaarlijk projectiel worden.
Is er een aanbevolen maximumsnelheid met een dakkoffer?
De aanbevolen maximumsnelheid bij het rijden met een dakkoffer is 130 km/u
Wat zijn de verschillen tussen sneeuwkettingen? Wat is belangrijk?
Er wordt onderscheid gemaakt tussen kabelkettingen, ringkettingen en snelmontagekettingen. Kabelkettingen zijn meestal goedkoop, maar ingewikkelder om te monteren. Ringkettingen zijn duurder, maar gemakkelijker te monteren. Zoals de naam al zegt, zijn snelmontagekettingen het handigst. Ze kunnen heel snel worden gemonteerd, maar er is wel een geschikte adapter nodig. Deze kettingen kunnen gemakkelijk op de zenuwen werken. Over het algemeen geldt: hoe dikker de kettingen, hoe langer ze meegaan.
Wat kan ik doen als het deurslot is dichtgevroren?
Als het deurslot ijsvrij is, is het de moeite waard om de-icer te gebruiken. Ingrediënten zoals isopropylalcohol, ethanol of glycol zorgen ervoor dat het ijs smelt.
Waar moet ik op letten bij het schrapen van ijs? Welke ijskrabbers worden aanbevolen?
Kunststof schrapers worden aanbevolen omdat ze zacht zijn voor de voorruit. Messing schrapers zijn effectiever, maar kunnen lichte krassen op de voorruit veroorzaken. Het is belangrijk om niet alleen de voorruit, maar alle ruiten ijsvrij te maken.
Als bestuurders deze tips opvolgen, staat niets meer in de weg om veilig te rijden in de winter. Je kunt natuurlijk ook zonder auto op skivakantie gaan.