De meeste wintersportvakantiegangers plannen hun reis naar het skigebied nog steeds in hun eigen auto. Er is echter vaak onzekerheid over de tolkosten bij het oversteken van de Alpen: Moet ik tol betalen op weg naar mijn skivakantie in 2024? En zo ja, kan ik dit van tevoren regelen zodat ik onderweg geen stress heb? SnowTrex weet alles over tol en legt uit waar wintersporters moeten betalen als ze naar het skigebied reizen op de snelweg, op paswegen of voor Alpentunnels.
Hoeveel kosten tolheffingen op snelwegen in Europa?
Pays | Péage autoroutier | Coûts |
---|---|---|
Österreich | Oui | 11,50 euros (vignette de 10 jours pour les voitures) |
Italien | Oui | 0,07 euro (par kilomètre en voiture) |
Frankreich | Partiellement | 0,09 euro (par kilomètre en voiture) |
Schweiz | Oui | 44,00 euros (vignette annuelle) |
Deutschland | Non | 15,1 à 51,6 cents (par kilomètre pour les camions de plus de 3,5 tonnes) |
Tschechien | Oui | 11,00 euros (vignette électronique de 10 jours pour les voitures) |
Slowenien | Oui | 16,00 euros (vignette électronique 7 jours pour les voitures) |
Wat zijn tolheffingen voor snelwegen?
Tol, ook wel bekend als wegentol, is een gebiedsgebonden heffing voor het gebruik van transportstructuren zoals wegen, bruggen, landwegen, snelwegen en tunnels. In Duitsland wordt zelden tol geheven, maar als je naar het buitenland reist, moet je als vakantieganger weten welke heffingen in welk land gelden.
Er zijn in principe twee soorten tol: de tijdgerelateerde toegangstol en de gebruiksgerelateerde routetol. Bij het eerste type tol ontvangt de automobilist een toegangsvergunning voor het gebruik van bepaalde verkeersfaciliteiten zonder dat het daadwerkelijke gebruik van belang is. De toegang tot de verkeersfaciliteiten is meestal beperkt in de tijd en wordt meestal afgerekend via een snelwegvignet, zoals in Oostenrijk. In het geval van gebruiksafhankelijke tol betaalt de bestuurder bij een tolstation afhankelijk van het daadwerkelijke gebruik. In dit geval wordt de tol voornamelijk geografisch bepaald, bijvoorbeeld op basis van de afgelegde afstand of de gebruikte weggedeelten. Veel vakantiegangers kennen dit type tol al lang van de Franse snelwegen.
De landen streven verschillende doelen na bij het heffen van tol. De heffingen dienen onder andere om bestaande of toekomstige wegeninfrastructuur te financieren, om het milieu te ontlasten door een verwachte afname van het gemotoriseerde verkeer en om extra inkomsten te genereren voor overheidsbegrotingen.
Tol in Oostenrijk
Oostenrijk is een van de populairste wintersportbestemmingen in Europa. Wie echter met zijn eigen auto of een huurauto naar de Alpenrepubliek reist, moet weten dat het verplicht is om tol te betalen. Er zijn verschillende geldigheidsperioden: tien dagen, twee maanden en een jaar. De “Pickerl”, zoals de Oostenrijkers het vignet noemen, kan op twee manieren worden gekocht. De klassieke versie is een sticker die zichtbaar aan de binnenkant van de voorruit van de auto wordt geplakt. Een andere, relatief nieuwe variant is het elektronische vignet. Net zoals het klassieke vignet vooraf kan worden gekocht, kan ook de digitale versie vooraf worden gereserveerd. Bestuurders moeten er echter rekening mee houden dat de geldigheid van het elektronische vignet op zijn vroegst 18 dagen na de boeking ingaat. De reden hiervoor is Oostenrijkse wetgeving. Je kunt het vignet en je skivakantie in Oostenrijk daarom het beste ruim van tevoren boeken .
Voor beide vignetvarianten geldt dezelfde prijs, namelijk 96,40 euro voor het jaarvignet voor voertuigen tot 3,5 ton in 2024. Kies je voor het 10-daagse vignet en rijd je met de auto, dan kun je rekenen op 11,50 euro. De vignettarieven worden jaarlijks aangepast aan de geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP) volgens de wettelijke bepalingen, wat leidt tot een regelmatige prijsstijging van ongeveer 2%.
Ook belangrijk om te weten als je met de auto naar Oostenrijk reist: naast de routes waarvoor tolvignetten gelden, die overigens net over de grens beginnen, zijn er ook speciale tolroutes zoals de Arlbergtunnel (11,50 euro voor een enkele reis met de auto) of de Brennerautosnelweg (11,00 euro voor een volledige reis met de auto). Hier moet de tol in Oostenrijk apart worden betaald op weg naar het skiën – of er moet een tolvrije route worden gebruikt.
Tol in Italië
Terwijl Oostenrijk en Zwitserland op tijd gebaseerde vignetten hebben, heeft Italië een op afstand gebaseerd tolsysteem. Hier hangt het dus af van de route die wintersporters met de auto afleggen. De snelwegtol voor een skitocht is dus gebaseerd op de daadwerkelijk gereden kilometers. Automobilisten hoeven dus niet van tevoren een vignet of iets dergelijks te kopen. In plaats daarvan zijn de snelwegen in Italië bezaaid met tolstations waar bestuurders een kaartje nemen, dat ze betalen bij het station waar ze de snelweg verlaten. Je kunt de tolstations niet over het hoofd zien, want er zit niets anders op dan er langs te rijden.
Qua kosten kunnen automobilisten rekenen op ongeveer 7 cent per kilometer (vanaf 2024). Een tolcalculator op internet kan ook worden gebruikt om de exacte tol te bepalen als je in Italië op skireis gaat. Bij de tolstations kun je contant betalen, met een kaart of met Telepass. Dit laatste is een elektronisch tolkastje in de auto, dat niet alleen de moeite waard is voor frequente reizigers in Italië, maar ook beschikbaar is als kortetermijnoptie. Gebruikers van Telepass hebben ook het voordeel dat ze files in de handmatige betaalstroken bij tolstations kunnen vermijden. Er zijn speciale rijstroken voor hen aangelegd.
Automobilisten op andere belangrijke doorgangsroutes in de Italiaanse Alpen moeten nog steeds apart tol betalen. Een reis met de auto over de Timmelsjoch Hochalpenstraße tussen het Passeiertal in Italië en het Ötztal in Oostenrijk kost bijvoorbeeld 19,00 euro (26,00 euro heen en terug). Hetzelfde geldt voor de Fréjus-tunnel tussen Bardonecchia (Italië) en Modane (Frankrijk). Een retourtje met de auto vanaf de Italiaanse kant door een van de langste Alpentunnels kost maar liefst 68,60 euro (vanaf 2024)!
Tol in Frankrijk
Net als Italië heeft ook Frankrijk een op afstand gebaseerd tolsysteem en snelwegen met tolstations. Er is dus geen vaste prijs die vooraf bekend is zoals bij een vignet. Toch kunnen automobilisten tolcalculators op internet gebruiken om de exacte tolkosten voor hun reis te bepalen. Gemiddeld is de prijs per gereden snelwegkilometer voor automobilisten 9 cent. De betaalmethoden zijn ook hetzelfde als in Italië, met contante betaling, betaling per kaart of betaling via Telepeage (tolkastjes voor auto’s). In Frankrijk heten de tolkastjes Liber-t en TIS-PL. Chauffeurs kunnen er ook tijd mee besparen, omdat de slagbomen automatisch voor hen opengaan.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zwitserland is het in Frankrijk ook de moeite waard om uit te kijken naar alternatieve tolvrije routes. Het tijdverlies is vaak niet al te groot en weegt niet op tegen de kostenbesparing. Aan de andere kant, als je door een van de grote Alpentunnels wilt rijden in plaats van over een bergpas, zul je in de Grande Nation diep in de buidel moeten tasten. Een retourtje met de auto door de wereldberoemde Mont Blanc-tunnel tussen Chamonix (Frankrijk) en Courmayeur (Italië) kost bijvoorbeeld maar liefst 67,50 euro (vanaf 2024).
Tol in Zwitserland
Net als andere Europese Alpenlanden biedt ook Zwitserland adembenemende bergpanorama’s en fantastische skigebieden. Maar ook hier zijn vignetten verplicht. In tegenstelling tot Oostenrijk of Frankrijk ontkom je er in Zwitserland bijna niet aan om een vignet te kopen, zeker niet voor langere ritten, tenzij wintersporters genoeg tijd hebben voor gratis maar vrij lange omwegen.
In Zwitserland is er maar één jaarvignet, dat in totaal 14 maanden geldig is. In de Bondsstaat wordt onderscheid gemaakt tussen zomer- en wintervignetten. Het zomervignet is geldig van mei tot november, terwijl het wintervignet geldig is van december tot april. Het jaarvignet voor voertuigen met een bruto voertuiggewicht van 3,5 ton, dus auto’s, kost sinds 2015 constant 40 Zwitserse frank (CHF) – afhankelijk van de wisselkoers is de vignetprijs dus iets minder dan 44 euro.
Slechts enkele routes, zoals de Grote Sint-Bernardtunnel, zijn niet inbegrepen in het jaarvignet en moeten apart worden betaald. Een overtocht met de auto van Bourg-Saint-Pierre (Zwitserland) naar St. Rhemy-en-Bosses (Italië) kost 31,00 euro, terwijl een retourtje 51,00 euro kost.
Tol in Duitsland
Er zijn alleen korte toltrajecten in Duitsland. Bijvoorbeeld op weg naar het skigebied Sudelfeld op de zogenaamde Tatzelwurm. De prijs voor een autorit over een van de weinige particuliere tolwegen op weg naar een van de Europese skigebieden is 3 euro. Als wintersporters echter van Bayrischzell of Oberaudorf naar Sudelfeld reizen, kunnen ze het tolstation vermijden.
Sinds 1 januari 2005 is de tol voor vrachtwagens echter van kracht voor voertuigen van meer dan 3,5 ton op de snelwegen in Duitsland en op sommige federale wegen. Afhankelijk van de lengte en het gewicht van de vrachtwagen bedragen de kosten tussen de 15 en 52 cent per gereden kilometer. De vrachtwagens worden elektronisch geregistreerd.
Tol in Tsjechië
Er zijn talloze Tsjechische skigebieden niet ver van de Duitse grens. Toegang hier is via tolwegen, waarvoor een vignet nodig is. Vignetten zijn verkrijgbaar voor auto’s voor tien dagen (11 euro), een maand (17 euro) en een jaar (91 euro). De Tsjechische plakvignetten werden eind 2020 afgeschaft en in 2021 vervangen door een elektronisch vignetsysteem. De digitale vignetten (Elektronická dálniční známka) zijn online, bij verkooppunten en uit automaten op locatie verkrijgbaar. De vignetten zijn ook gekoppeld aan het betreffende kenteken en kunnen niet eerder dan drie maanden van tevoren worden gekocht.
Er zijn maar een paar tolvrije gedeelten, maar deze worden aangegeven met een doorgestreept vignet of met het opschrift “BEZ POPLATKU”.
Tol in Slovenië
Er zijn ook enkele kleinere skigebieden in de uitlopers van de Alpen en de middelgebergten in het noorden van Slovenië. Als je daar een paar ontspannen dagen wilt skiën, moet je onderweg ook tol betalen. Vignetten zijn immers ook verplicht op snelwegen en tweebaans autowegen. Automobilisten kunnen het elektronische vignet kopen voor een week (16 euro), een maand (32 euro) of een jaar (117,50 euro). Experts raden aan om het e-vignet bij een verkooppunt te kopen voordat je Slovenië binnenrijdt.
Omdat de Sloveense landwegen vrij smal en slecht aangelegd zijn, moet je niet beknibbelen op het vignet. Bovendien wordt de reistijd vaak met enkele uren verlengd door omleidingen, is de bewegwijzering meestal erg verwarrend en helpen navigatieapparaten weinig.
Sancties voor niet-naleving
De tolcontroles in de afzonderlijke Alpenlanden zijn verschillend en de straffen voor tolovertredingen verschillen ook. Wie zonder tolvignet op een Oostenrijkse snelweg wordt betrapt, moet geen boete betalen, maar een “vervangende tol”. Deze “vervangende tol” is echter aanzienlijk duurder dan het vignet en vakantiegangers die met de auto reizen moeten minstens 120 euro betalen. Met de “vervangende tol” kun je de rest van de dag en de volgende dag zonder vignet alle Oostenrijkse snelwegen gebruiken na onmiddellijke betaling in contanten of met een creditcard. Het vignet wordt zowel handmatig gecontroleerd door de Service- en Controledienst (SKD) als met behulp van camera’s door de Automatische Vignetcontrole (AVK).
In Italië en Frankrijk is het moeilijker om tol te ontduiken. Dit komt doordat er een tolhuisje gepasseerd moet worden bij het op- en afrijden van een snelweg. Het is praktisch onmogelijk om een tolweg te gebruiken zonder door een tolhuisje te gaan. Bovendien zijn de tolstations uitgerust met camera’s en soms met controlepersoneel.
In Zwitserland, Tsjechië en Slovenië is het ook beter om niet betrapt te worden op het rijden op snelwegen en hoofdwegen zonder een geldig tolvignet. In alle drie de landen controleert de politie de vignetten streng. Als je zonder vignet op weg bent naar een skioord in de Zwitserse Bondsstaat en Tsjechië en wordt aangehouden door de politie, kun je rekenen op een boete van 175 euro of 195 euro. In Slovenië kan de boete zelfs tussen de 300 en 800 euro liggen. Bovendien is de politie hier bijzonder streng en daarom is een vignet zeker de moeite waard.
Omdat er in Duitsland maar een paar kleine tolwegen zijn, lijken de controles op die in Frankrijk. Meestal zijn er aan het begin en het einde van de route tolhuisjes die je moet passeren om toegang te krijgen tot de tolweg. Het is bijna onmogelijk om deze trajecten te passeren zonder tol te betalen, en wie dat toch doet moet rekenen op een individueel bepaalde boete.
Liever op skivakantie zonder auto? SnowTrex weet hoe reizen met de auto kan werken!
FAQ over tolheffingen
Welke soorten tol zijn er in Europa en hoe verschillen ze?
Er zijn in principe twee soorten tol in Europa: de tijdgerelateerde toegangstol en de gebruiksgerelateerde routetol. Bij de tijdgerelateerde toegangstol, zoals gebruikelijk in Oostenrijk of Zwitserland, koopt de automobilist een vignet voor een bepaalde periode. De gebruiksgerelateerde routetol, die overheersend is in landen als Italië en Frankrijk, wordt berekend op basis van de daadwerkelijk afgelegde afstand en betaald bij tolstations.
Hoe werkt de tolheffing in Oostenrijk en welke kosten kun je verwachten?
In Oostenrijk moet je voor het gebruik van snelwegen een tolvignet kopen. Vignetten zijn verkrijgbaar voor tien dagen (11,50 euro), twee maanden en een jaar (96,40 euro tot 2024). De vignetten kunnen worden gekocht als sticker voor de voorruit of als elektronisch vignet, waarbij de laatste op zijn vroegst 18 dagen na boeking geldig is. Naast de vignetten zijn er speciale tolroutes, zoals de Arlbergtunnel (11,50 euro) en de Brenner-snelweg (11,00 euro).
Wat zijn de bijzonderheden van tol in Italië?
Italië heeft een op afstand gebaseerd tolsysteem waarbij de kosten worden berekend op basis van de afgelegde afstand. De gemiddelde kosten zijn ongeveer 7 cent per kilometer. Bij de tolpoortjes, die over het hele snelwegennet verspreid zijn, nemen bestuurders een kaartje dat ze bij het verlaten van de snelweg betalen. Betalen kan contant, met een kaart of met de Telepass, een elektronisch tolkastje.
Wat moeten wintersporters weten over tol in Zwitserland?
In Zwitserland is er een jaarvignet voor 40 Zwitserse frank (ca. 44 euro), dat in totaal 14 maanden geldig is. Dit vignet is verplicht voor het gebruik van autowegen en autosnelwegen. Er zijn ook enkele speciale tolwegen, zoals de Grote Sint-Bernhardtunnel, waarvoor extra kosten in rekening worden gebracht.
Hoe wordt er tol geheven in Frankrijk en welke kosten kan ik verwachten?
In Frankrijk is er een op afstand gebaseerd tolsysteem met tolhuisjes op de snelwegen. De gemiddelde kosten zijn ongeveer 9 cent per kilometer. Betalen kan contant, met een kaart of via Telepeage (tolkastje). Er gelden ook hoge toltarieven voor Alpentunnels zoals de Mont Blanctunnel (67,50 euro voor een retour). Wintersporters kunnen de exacte kosten van hun reis berekenen met behulp van tolcalculators op internet.