Plezier en sensatie: funparken in de skigebieden

17-04-2024 - SnowTrex

Grabs, flips, turns, slides – dit zijn eigenlijk termen die meer bekend zijn van het skateboarden. Ze beschrijven verschillende trucs die skateboarders op hun boards uitvoeren. Maar sinds het einde van de jaren 80 zijn deze termen ook bekend geworden in de wintersport. In zogenaamde funparken of sneeuwparken kunnen wintersporters, net als skateboarders, trucs uitvoeren op speciale parcoursen. Funparks zijn in bijna elk skigebied te vinden en voegen nog een leuk element toe aan wintersport. SnowTrex geeft tips en trucs over funparks in de wintersport.

Een speeltuin voor adrenalinejunkies: het funpark.

Funparken bieden plezier en sensatie

Funparks zijn speciale zones in wintersportgebieden waar skiërs en snowboarders trucs kunnen uitvoeren zoals sprongen, spins of flips die op normale pistes te gevaarlijk zijn.

Hoewel de trucs en hindernissen in funparks deel uitmaken van freestyle skiën, zijn de oefeningen in funparks anders dan skicross. Skicross is een Olympische discipline waarbij vier skiërs tegelijk skiën op een parcours met sprongen, golven en bochten. Funparks volgen daarentegen niet dezelfde regels, hebben andere elementen en zijn bedoeld voor mensen die eens iets anders in de wintersport willen proberen.

Zulke funparken zijn relatief nieuw in de wintersport. De eerste geïmproviseerde freestyle parken verschenen in de jaren zestig in de Verenigde Staten. De eerste officiële funparken dateren uit de jaren 1980 en danken hun oorsprong aan de groeiende populariteit van het snowboarden. Snowboarders probeerden al snel sprongen te integreren in hun afdalingen, vergelijkbaar met skateboarden. De eerste funparks werden daarom specifiek ontworpen voor snowboarders, waardoor de elementen van funparks vandaag de dag nog steeds veel lijken op skateboarden.

Funparks zijn nu ook te vinden in bijna elk skigebied in de Alpen. Ze geven wintersporters de kans om verschillende trucs en technieken uit te proberen, ze zijn populair bij kinderen en zorgen voor wat meer sensatie tijdens het skiën. Daarom trekken ze een ander publiek dan de klassieke pistes. De funparken waren ook bedoeld om het Alpengebied een moderner imago te geven.

De faciliteiten zijn echter bekritiseerd: Om de funparken te bouwen worden steeds meer afgelegen gebieden ontwikkeld, wat de natuur in gevaar brengt. Aan de andere kant maakt de nabijheid van de natuur wintersporters ook bewust van de kwestie van het milieu en natuurbehoud. Sommige skigebieden sluiten een compromis en bouwen de funparken dichter bij het dal, zodat gevoelige natuurgebieden worden ontzien en er minder uitstoot is bij de bouw van de parken.

How our Snowparks are built | How LAAX Works

Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.

Van beginner tot pro: de verschillende moeilijkheidsgraden in funparken

Net als bij gewone skipistes zijn er ook verschillende moeilijkheidsgraden in funparken:

De lijnen, zoals de pistes hier worden genoemd, variëren van beginnerslijnen tot pro-lijnen. Er is geen gestandaardiseerd naamgevingssysteem, dus je moet je van tevoren goed informeren over de terminologie van elk funpark.

  • Lijnen voor beginners hebben alleen kleine sprongen met een lage moeilijkheidsgraad. Ze worden beginnerslijnen of Small lines (S-lijnen) genoemd.
  • Gevorderde beginners rijden op lijnen met middelgrote tot grote sprongen en een gemiddelde moeilijkheidsgraad. Deze worden medium lines of fun lines genoemd.
  • Soms is er ook een “medium-high” gradatie. Deze lijnen liggen tussen de niveaus voor gevorderde beginners en gevorderden in.
  • De lijnen voor gevorderde skiërs worden grote lijnen (L) of extra grote lijnen (XL) genoemd, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Ze kunnen ook Advanced-Lines, Pro-Lines of Progression Lines worden genoemd.
  • Sommige funparks bieden ook speciale lijnen voor gezinnen met kinderen. Deze worden Family-Lines genoemd.
In grotere funparken zijn er meestal meerdere kickerlijnen voor verschillende vaardigheidsniveaus.

Van jibs tot kickers: de verschillende hindernissen in funparken

De verschillende obstakels in het funpark kunnen worden onderverdeeld in vier hoofdcategorieën: Jibs, jumps, pipes en kickers. Er zijn ook zeer gespecialiseerde elementen zoals Hips, Spines of Urban Features.

Jibs

Net als bij skateboarden zijn jibs langwerpige bevestigingen van verschillende lengte en breedte die dwars op of parallel aan het sneeuwoppervlak worden geplaatst. Op deze oppervlakken kunnen verschillende trucs worden uitgevoerd, zoals spins of achterwaartse afdalingen. De bekendste jibs zijn rails, boxes, tabletops en wall rides.

Rails zijn een smal, afgerond of plat metalen oppervlak waarop je kunt glijden (“jibben”).

Trick skiërs oefenen meerdere uren per dag.

De boxen zijn geïnspireerd op de funboxen die worden gebruikt bij skateboarden en lijken op rails, alleen hebben ze een breder oppervlak. Ze zijn meestal niet gemaakt van metaal, maar van synthetische kunstvezel.

Wall rides zijn bijna verticale, muurachtige constructies.

Tabletops lijken op rails, alleen nog breder, en zijn daarom ideaal voor beginners die nog geen vertrouwen hebben in boxen of rails. Ze initiëren vaak sprongen, daarom worden ze ook wel jump-hindernissen genoemd.

Sprongen

Bij sprongen gaat het erom dat je verschillende sprongen kunt maken over verschillende onderdelen.

Vooral de tabletop is populair bij sprongen: Dit element wordt niet alleen gebruikt om te glijden, maar ook om te springen. Met de tabletop glijd je vanaf de bovenkant op een vlak oppervlak en spring je vanaf hier op een lagere afdaling. Step-down betekent dat je ook verder naar beneden landt vanaf een hoger startpunt. Er is echter geen vlak oppervlak zoals bij het tafelblad. Een step-up draait het principe om: hier spring je van een lager startpunt naar een hoger landingsoppervlak. Gaten zijn ook populair. Hier is er een gat tussen opstijgen en landen, zodat je tijdens de vlucht verschillende trucs kunt uitvoeren.

Pipes

Er wordt onderscheid gemaakt tussen halfpipes en quarterpipes. De halfpipes hebben de vorm van een “U” en hebben aan beide uiteinden brede vlakken waarop je kunt landen, de zogenaamde lips. Halfpipes zijn verticaal ontworpen zodat je vanaf de lip rechtop in de lucht kunt springen, hier trucs kunt uitvoeren en uiteindelijk weer op dezelfde lip kunt landen.

Halfpipes bieden veel ruimte voor nieuwe sprongen en stunts.

Kicker

De kickers van de profs kunnen waanzinnige hoogtes bereiken.

Kickers zijn skischansen die vaak uit sneeuw worden geëgaliseerd met sneeuwruimers. Vanaf hier spring je de lucht in en kun je vele trucs uitvoeren, van flips tot spins, stretches of zelfs het vasthouden van je ski’s (grabs). Er zijn geen regels voor hoe hoog of steil de kickers mogen zijn. Ze hebben vaak een lange aanloopbaan zodat er hoge snelheden bereikt kunnen worden. Je moet hier dus extra voorzichtig zijn.

Rijden op rails, boxen en kickers: tips en trucs

Van de genoemde elementen behoren rails, boxen en kickers tot de populairste hindernissen in funparks. Ze zijn zo populair omdat ze verschillende figuren en trucs mogelijk maken en daarom geschikt zijn voor zowel beginners als gevorderden. Het rijden op rails, boxen en kickers vereist echter enige oefening.

Rijden op rails vereist veel oefening en het is aan te raden om eerst te oefenen met glijden op iets bredere boxen.

Hoe rijd jij op rails en boxen?

Omdat rails smaller zijn dan boxen, beginnen de meeste beginners met de boxen. De skitechniek lijkt echter erg op elkaar: bij rails moet je meer aandacht besteden aan de positie van de ski’s vanwege het smallere oppervlak. Eén ski ligt plat op de rail, de andere controleert de zijkant. Als je je realiseert dat je valt, ga dan gewoon mee met de beweging en laat je zijwaarts van de rail vallen. Zo land je in de sneeuw en voorkom je een harde val op de rail.

De benadering moet zijn zoals de aanloop op de piste. Je moet je gewicht in het midden van de ski’s plaatsen en licht leunen om bijzonder stabiel te zijn. Het is belangrijk om je snelheid niet te laag te houden, anders haal je het einde van de rail of box niet. Een te hoge snelheid daarentegen kan je gemakkelijk uit balans brengen en dan kun je je trucs helemaal niet uitvoeren. Het vergt dus wat vallen en opstaan om de juiste snelheid te vinden. Tijdens de aanloop helpt het om de truc die je wilt doen hardop voor jezelf te herhalen, zodat je mentaal goed voorbereid op de rail of box glijdt. De landing daarentegen is langzaam en zacht.

Typische fouten bij rails en boxen zijn het te dicht bij elkaar houden van je ski’s en het te veel bewegen van je armen. Beide kunnen er snel toe leiden dat je je evenwicht verliest en valt. De afstand tussen de ski’s moet daarom niet te klein zijn en de armen moeten zo stil mogelijk blijven.

Hoe je kickers onder de knie krijgt

De grootste uitdaging bij kickers is het verkrijgen van het benodigde momentum. Theoretisch spring je gewoon de lucht in, maar omdat je je onderbenen niet goed kunt bewegen door de bindingen en je ook het gewicht van je ski’s en skischoenen de lucht in moet tillen, is het veel inspannender dan een normale sprong.

De aanloop gebeurt in een bocht om zoveel mogelijk momentum te winnen bij het opstijgen. Heupen en knieën zijn gebogen, het bovenlichaam houdt de balans door in het midden boven de ski’s te staan.

Er zijn twee technieken om te springen, “springen” en “de ollie”. Bij het springen komt de kracht van de dijen; bij de ollie worden de punten van de ski’s omhoog getrokken. Dit geeft je meer lift en een langere vluchttijd, maar is niet zo evenwichtig en soepel als springen. Het is daarom meer geschikt voor ervaren springers.

Naast lift is timing ook cruciaal. Als je te vroeg springt, zul je niet erg hoog of ver komen. Als je te laat springt, kom je wel ver, maar niet hoog genoeg om trucs in de lucht te doen. Het ideale moment is daarom precies wanneer je de rand van de kicker bereikt.

Trek in de lucht je voeten iets in en leun een beetje naar voren. Dit vermindert de luchtweerstand en behoudt je balans. Dit geeft je ook meer afstand, die je nodig hebt voor een zachte en veilige landing.

Vlak voor de landing wordt het lichaam verlengd om de snelheid en kracht uit de landing te halen. Je moet je niet helemaal recht uitstrekken, want dan val je te gemakkelijk om als je op de sneeuw landt. Zodra je de sneeuw raakt, buig je je knieën heel laag. Dit houdt je recht en absorbeert de impact goed. Je ski’s landen plat op de grond en je bovenlichaam is naar voren gekanteld. Als je veilig geland bent, ga je langzaam weer rechtop staan.

Veiligheid voor alles

Bochten, sprongen, figuren in de lucht – zoals je al uit de bovenstaande beschrijvingen kunt opmaken, vereist het rijden in funparks een hoge mate van concentratie en acrobatiek. Omdat de hindernissen meestal met hoge snelheden worden bereden en de lijnen ook vaak vol zijn, is het onderwerp “veiligheid” erg belangrijk in funparks.

Het belangrijkste is dat iedereen veilig is aan het einde van een spannende dag in het funpark.

Daarbij hoort ook het hebben van de juiste uitrusting: een helm, skibril en beschermers. Een beschermer voor de rug is belangrijk om beschermd te zijn bij een val in dit gebied.

Maar net als bij skiën op de piste is uitrusting niet alles. Het is ook noodzakelijk om voorzichtig en bedachtzaam te skiën in het funpark. Correct gedrag maakt daarom ook deel uit van de veiligheidsregels. Iedereen die in het funpark rijdt, moet zich daarom aan de parkregels houden. Deze omvatten

  • Houd altijd rekening met anderen.
  • Zorg dat de rijbaan vrij is voordat je wegrijdt.
  • Dring niet voor.
  • Ga niet vanaf de zijkant de lijn op.
  • Geef een handgebaar voordat je vertrekt.
  • De aanloopafstand en -tijd moet zorgvuldig worden gepland voor de kicker. Als je het niet zeker weet, kun je je oriënteren op andere springers.
  • Maak de weg weer snel vrij voor anderen, nadat je geweest bent.
  • Pas de snelheid en moeilijkheidsgraad van de lijn altijd aan je eigen kunnen aan.

Als je dit in gedachten houdt en fit, voorzichtig en oplettend bent, zoals je bij elke andere wintersport zou zijn, ga je zeker plezier hebben in de funparken.

Funparks zijn standaard in bijna alle skigebieden. Ze bieden meer sensatie voor de avonturiers en de mogelijkheid voor nieuwsgierigen om verschillende ski- en snowboardtechnieken uit te proberen. Als je niet overdrijft, jezelf beschermt met de juiste beschermingsmiddelen en de parkregels respecteert, heb je gegarandeerd veel plezier in de funparken.

Veelgestelde vragen over funparken

Wat is een funpark?

Funparks zijn speciale recreatiegebieden in wintersportgebieden waar skiërs en snowboarders trucs kunnen uitvoeren zoals sprongen of spins – vergelijkbaar met skateboarden.

Wat is het verschil tussen een funpark en skicross?

Terwijl funparks een aanbod zijn voor wintersporters en de parcoursen geen specifieke regels volgen, heeft freestyle skiën in skicross andere elementen en is het een Olympische discipline.

Welke hindernissen vind je in het funpark?

De vier meest voorkomende categorieën hindernissen zijn sprongen, jibs, kickers en pipes, die elk verschillende trucs mogelijk maken zoals sprongen, glides en spins.

Zijn de lijnen in funparks ingedeeld naar moeilijkheidsgraad?

Ja, net als op gewone skipistes hebben ook de lijnen in funparken verschillende moeilijkheidsgraden. Ze zijn ingedeeld in oplopende volgorde van S tot XL of op niveau van beginner tot medium tot progressie of pro lines (gevorderd).

Welke veiligheidsuitrusting heb je nodig voor funparks?

Naast helmen en skibrillen zijn beschermers (vooral voor de rug) belangrijk tegen het vallen. Maar het is niet alleen de uitrusting die voor meer veiligheid zorgt, wintersporters in het funpark moeten zich ook aan de parkregels en de algemene gedragsregels houden en weloverwogen skiën en hun snelheid aanpassen aan hun kunnen.

Banen in het skigebied – deze mensen werken op en naast de piste

Banen in de sneeuw zijn niet alleen gewild, ze zijn ook absoluut onmisbaar. Want ...

De 10 hoogste skigebieden in Zwitserland

Skigebieden met hooggelegen pistes hebben twee belangrijke kenmerken: sneeuwzekerheid ...

$stickyFooter